Ana sayfa Yazılım Detone Savar

Detone Savar

0

Bugün prodüksiyon stüdyolarının vazgeçilmez bir enstrümanı haline gelen Melodyne”ın hayatımıza girişi aslında çok eski değil. Ama gelişmeler hızla ilerlemeye devam ediyor. Editor’daki yenilikler incelemeye değer.

2008′ de ilk olarak çok sesli materyal üzerinde çalışabilen versiyonu tanıtılmıştı. Bize en başından beri varmış gibi gelmesinin nedeni sanırım hemen alışıp en çok kullanılan enstrümanlar listemizde yerini alması oldu.
 

Detone Savar
 

 

Melodyne Editor’ den bahsetmeden önce genel olarak bu programın ne yaptığına ve üst segment ortamlarda neden bu kadar çok konuşulduğuna bakalım. Melodyne, audio materyalinde zamanlama ve ton değişikliklerine müdahalede kullanılan bir program. Aynı işi yapan başka markalar da var ama Melodyne”ın bence en büyük avantajı tam zamanında icat edilmiş olması ve piyasaya yeni teknolojinin tüm nimetlerinden yararlanan bir ürün olarak çıkması. özellikle vokal alanında oldukça sık kullanılan bir işlem olan Melodyne, ses sanatçılarının çıkamadığı notlarda yada detone oldukları yerlerde yardıma gelen bir sistem.
 
Detone Savar
 
Tabi ki her hayali gerçekleştirmesi bir mucize olurdu. Ama olmuyor maalesef. Bu duruma en çok verilen “Cher” örneğini vermek istiyorum. You Believe parçasındaki pitch shifting  işlemi ile aslında normal bir vokal  mükemmel hale getirilmiş. Mükemmel dediğimiz şey aslında tonlar arasındaki linear geçiş.  Peki dinlerken niçin plastik duygusu alıyoruz? çünkü insan duyusu genelde mükemmeli yadırgıyor. Vokalin ait olduğu doğal bir yatak vardır. Nota değişiklikleri, bu yatak içerisinde yapıldığı zaman, bir noktaya kadar doğal ve doğru hissedilir. Fakat parametre ve teknolojiyi zorlarsak ve vokali bu yatağın dışına çıkarırsak artık insan vokali olmaktan çıkabilir ve bildiğimiz tipik Miki Mouse sesine dönüşebilir.

özellikle vokal alanında başarılı olan Melodyne, DNA (Direct Note Access)  teknolojisi sayesinde artık polifonik seslerde zaman ve ton değişikliklerine de müdahale edebiliyor. Polifonik seslerdeki tek notaya müdahale kavramını açıklamakta yarar var, zira açıklamazsak hayaller alemine dalabiliriz. Polifonik derken büyük bir orkestradaki yaylılardan çellonun yanlış bastığı bir notayı alıp doğru yerine koyamıyoruz tabi ki. Burada söz konusu, tek enstrümanın ürettiği polifonik sesler. Diyelim ki bir gitarda çalınan melodi var ve bazı notalar yanlış çalınıyor, işte Melodyne oldukça kompleks algoritma hesaplamaları ile bu notayı genelden  ayırıp ton değişikliği yapabiliyor.

 

Melodyne Editör, bir host uygulamanın içinde VST, AU, yada RTAS plug in olarak kullanılmanın yanında stand alone olarak da kullanılabiliyor. Melodyne”ı bir kanalda VST olarak açtıktan sonra transfer tuşuna basıyoruz ve Melodyne audio, sinyali editörün içine kaydediyor. Gerçek zaman ve yüksek örnekleme zamanı ile kaydedilen işlemi bitirdiğimizde kısa bir düzenleme süresini bekliyoruz ve Melodyne”ın sesleri nasıl tonlarına göre ayırt ettiğini görebiliyoruz. Kısacası sesi görüyoruz. Burada notalara farklı bir isim verilmiş: “Blobs” (Binary Large Object). Blobs’ların tespit edilme hassasiyetlerini ayarlayabiliyoruz ayrıca import edilen audio materyalin  frekans aralığını alt ve üstden sınırlayabiliyoruz. Bu sayede import edilen materyalin büyüklüğünü de kontrol etmiş oluyoruz. Her zaman polifonik sesleri mükemmel tespit etmek mümkün olmuyor bu nedenle tanınmayan  materyalleri tekrar manuel olarak tanıtmamız gerekiyor.  Kaydedilen notaları sentetik bir ses jeneratörü ile çalma opsiyonu bulunuyor. Bu sayede eksik yada tanımlanamayan notanın olup olmadığını kontrol edebiliyoruz. Bir piyano part’ı üzerinde yaptığım denemede sonucun oldukça etkileyici olduğunu gördüm. Arada bazı üst tonları, çalınmış nota olarak algıladığı oldu ama tonlarda bir iki tık ile yok edilebiliyor. Bu işlemin aslında 5 sene önce hayal olduğunu düşünürsek nasıl kompleks  parametreler ile çalıştığını tahmin edebiliriz.

Piyano part’ındaki ton değişikliklerini ise sorunsuz tespit etti. Ses kalitesi oldukça memnun edici, sesin renginde minimum bir değişiklik oluyor ama bu zaten tüm kayıt mecralarında olur. Melodyne özellikle kısa titreşimlere sahip seslerde ve genel olarak üst tonların az olduğu müzikal materyalde çok başarılı. Armonik düzenlemelerde grafik olarak oldukça yardımcı olan editör,  bazı kompleks seslerin içindeki notaları insan gibi anlayamadığı zaman grafikler ile biz manuel olarak tespit edip gerekli notayı yatağına çekebiliyoruz.

 

Melodyne Editor’deki tek yenilik DNA değil. Daha önce kullananlar varsa hatırlayacaklardır, Melodyne kullanış açısından biraz yorucu idi. Host’un içinde bir editör penceresini Plug in olarak tasarlamak teknik olarak aslında oldukça dertlidir. Açılan pencerenin içindeki kontrol opsiyonlarının host veya bilgisyarın ana parametreleri ile karışmamasını sağlamak sadece birkaç büyük firmaya nasip olmuştur. Ama bu VST olarak açılan bir synthesizer”ın parametreleri ile karıştırılmasın. Benim bahsettiğim, sağ sol tık yada iki tık gibi uygulamalar. Melodyne Editör’deki başka bir yenilik ise pencerenin içinde çift tık yaptığınızda istediğiniz bir noktadan ön dinleme yapabilmemiz. Mouse ile bir Blob’un üzerine geldiğimizde bu nota otomatik olarak çalınıyor, böylece çok daha hassas aramalar yapabiliyoruz. Optik değişikliklerden en önemlisi sanırım pencere büyüklüğünün serbest olarak ayarlanabilmesi.
 
Detone Savar
 
Melodyne daha önceki versiyonlarında mühendislik segmentine göre bir çizgi çizerken artık konfora daha önem verdiğini görüyoruz. Celemony tek sesli düzeltmelerdeki başarısı sayesinde bir kültür başlattı diyebiliriz. ?imdi polifonik sesleri tanıyan çok daha kompleks bir sistem ile karşımızda. çok sesli bir audio part”daki tonları ayrı ayrı armonik olarak tespit edip zaman ve ton değişikliği yapmak aslında oldukça inanılmaz bir opsiyon.

 

Şu sıra piyasada benzer algoritmalar ile bu opsiyonu sunan başka bir program bulunmuyor. Audio materyali zamanda hızlandırmak teknik olarak kompleks bir işlem sayılmaz; zira sadece hızlı oynatılır ama yavaşlatmak yani time streching oldukça sorunlu olabilir. Bir audio sinyali, içerisinde olan materyalden daha fazla yavaşlatmak demek, seslerin arasını açmak ve işlemcinin bu boşlukları başarılı şekilde konstrüksiyon etmesi demektir.

Melodyne bu konstrüksiyonu öyle başarılı yapıyor ki sesleri ait oldukları yataklardan dışarılara taşıyabiliyorsunuz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here