Ana sayfa Donanım Davul Tonlamaya Devam!

Davul Tonlamaya Devam!

0

Tonlamaya  devam ediyoruz. İlk adımı kick ile atalım.

Kick
Standart kick ebatları 20″, 22″ ve 24″ tir. Bununla beraber genellikle jazz set-up”larda 18″ lik kick de kullanılır. 26″ ve üzeri kick ebatları mevcut olsa da kayıt için özel şartlar haricinde pek tercih edilmezler. Kick genellikle susturucu (muffling) ile kullanılır. Hacminin genişliği ve alt frekanslarının yoğunluğu sebebi ile susturularak tonlanır. Geçen sayılarda deri tercihleri ile ilgili ayrıntılara değinmiştik. Eğer tek katlı ve rezonansı yüksek bir deri kullanıyorsak o zaman kick”i susturmak için içini bayağı bir dolduracağız demektir ki; bu da davulun karakterini yitirmemiz anlamına gelir( Tabii tercihimiz değil ise. Ama eğer (tight) sıkı ve (focused) odaklanmış bir kick sound”una ihtiyaç duyuyorsak başka) Bunun yerine çift katlı ya da kendinden susturuculu deriler, muffling işlemini daha kısıtlı uygulamamızı sağlayacaktır.

Kick”i sustururken, piyasadaki ürünler dışında battaniye, yastık gibi ev yapımı malzemeler oldukça işe yarar. Buna süngeri de ekleyebiliriz. Her ne olursa olsun davulun hacmini yok edecek şekilde içini doldurmamamız gerekir. Tokmağın deri ile temas ettiği dairenin merkezinin alt kısmını doldurmalı ve tokmağa çok yaklaşmamalıyız. Muffling”in deri ile ne kadar temas ettiğine dikkat etmeliyiz. Genelde deriyle birebir temasta olması tercih sebebidir. Aynı şeyi ön deri için de söylemekle beraber, eğer seste bir uzama istiyorsak muffling”i ön deri ile temas ettirmeyebiliriz. Tabii ki bunlar her zaman söylediğim gibi deneyerek mükemmelleştireceğimiz ayrıntılar. Denemekten bıkmayın.

Derinin orta sıkılıkta olması, ön derimizin nispeten daha sıkı olması, davul hacmimizin yaklaşık ?”ü kadar bir muffling uygulaması, standart bir çıkış noktasıdır. ön derideki mikrofon deliğinin ebadı, tüm sound”umuzu etkiler. Sonuçta her darbede dışarıya ittiğimiz belli bir hacimde hava vardır. Davulumuzun ebadına göre değişse de 8″, 10″ ve 12″ ebatlar ön derideki mikrofon delikleri için idealdir.

 


Trampet (Snare)

Davulumuzun genel sound”una en önemli etkiyi genelde trampetin yaptığını söyleyebiliriz. İster ahşap, ister metal kasalı olsun üst deri tercihimizi kumlu yönünde kullanmamız sağlıklı olacaktır. Trampet üst derisi genelde davul setimizdeki diğer parçalardan daha gergin tonlanır ve mat yapıdaki kumlu deriler, gerek bagetin deri ile temasında gerekse kasanın yapısından kaynaklanan overtone”un kontrolünde çok başarılıdır.

Altındaki snare diye tabir edilen teller haricinde diğer davullarımızdan farklı olmayan trampet, sound”umuzun kimliğidir. Alt deri bayağı gergin, üst deri gergin ise iyi bir başlangıç olacaktır. Snare telleri olmadan sıcak bir overtone aldığımız bir trampet sound”u, doğru noktada olduğumuzun göstergesidir. Snare tellerini yavaşça gererek istediğimiz noktaya getirebiliriz. Metal kasa trampetlerde üst derimizi orta sıkılıkta tonlamamız, bu tür kasalarda sıklıkla karşılaşılan çınlama sorununu ortadan kaldırır. Tabii aradığımız bu değil ise. Ahşap ve geniş kasalı trampetlerden daha sıcak ve büyük sound”lar elde edebiliriz. Kısa ve keskin soundlar için dar kasalı trampetler ( 3″, 4″ vb.) denememiz daha mantıklıdır. Susturma açısından bakıldığında iyi tonlanmış bir trampetin herhangi bir işleme gerek duymadığı söylenebilir ancak, çınlamayı kontrol etmek ya da azaltmak açısından ring ( piyasada bulunabilen deri ile aynı malzemeden üretilmiş susturucular)veya bant gibi susturucular kullanılabilir. Susturucuyu uygularken trampetin overtone”unu öldürmemeye dikkat etmeliyiz. Genelde ring overtone”u büyük ölçüde yok eder. Bant ile yapılan susturma işleminde overtone”u istediğimiz gibi ayarlama şansımız vardır. Piyasada bulabileceğiniz Moongel gibi ürünler de susturma işleminde büyük kolaylık sağlamaktadır.

Tomlar
Farklı ebatlarda olsalar da tomlar”daki temel işlem aynıdır. Sıfır derilerimizi önce alttan başlayarak ve vidalarını elle sıkıştırarak belli bir sıkılığa getirmeliyiz. Her iki vidanın arasında kalan bölümün eşit gerginlikte olduğunu kontrol etmeliyiz. Aynı işlemi üst deri için de uygulayarak her iki deriyi de orta sıkılığa ulaştırdıktan sonra, aynı pitch”de olduklarını (ikinci sayıda pitch ile ilgili ayrıntılara yer vermiştik) kontrol etmeliyiz. Tüm işlemleri doğru gerçekleştirirsek davulumuzdan maksimum sustain ve volume” ü alırız. Bu tom”umuzun açık sound”udur. Tercihlerimize göre farklı tonlama uygulayabiliriz. Gergin tonlanmış alt deri ile orta sıkılıktaki üst deri bizim için iyi bir çıkış noktasıdır. özellikle rock ve pop kayıtlarında. Daha gevşek üst deri, özellikle çift kat derilerde ve geniş hacimli tomlarda daha deri odaklı bir sonuç verir. özellikle davulun daha parlak ve yırtıcı duyulmasının istendiği sert türler için bir başlangıç noktası olabilir. Susturucular tomlarda da trampet ile aynı gibidir. Sustain” i kontrol etmek istemiyorsak, açık sound”undan tatmin olduğumuz bir tomu susturmak için pek bir sebep yoktur.

Davul soundunun bir bütün olduğunu, davul setimizi oluşturan her bir parçanın ayrı bir enstrüman olarak değerlendirilmesi gerektiğini geçen sayılardan beri belirtiyoruz. Bu noktada ayrı ayrı tonlanmalarda tüm bahsettiğimiz enstrümanlar birbiri ile ilişki içerisinde ve biri diğerini etkiliyor. Esas olan davulun genel duyumu. Gelecek sayıda tüm parçaların birbiri ile etkileşimine ve davulun genel duyumuna değineceğiz.

Hepinize sevgiler. Bilgilerinizi yedeklemeyi unutmayın! Kaybettikleriniz kayıtlarınız da olabilir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here