Ana sayfa Yazılım Davul Paterni ve Davul Programlama

Davul Paterni ve Davul Programlama

0
Her ne tür olursa olsun  müzik yazma ve düzenleme işlemiyle uğraşan aranjörün eserleri ortaya çıkartırken uyguladığı iki yol vardır. Bunlardan ilki ana melodiyi namı diğer main lead”i önceden yazmak  ve bu main lead”in üstüne drum’ı, bass”ı, pad”i, stab”leri ve bunlar gibi ögeleri takip ederek parçayı oluşturmak. İkinci seçenek ise parçaya önce drum”larını çalarak başlamak (ki bu durum, dans müziği projelerinde genelde böyledir) ve projeyi doğaçlama bir şekilde yine yukarıda saydığım sıralamayı kullanarak yapmak. Geçen sayı sizlere Dans Müziği elementlerin genel hatlarıyla drum, bass, stab, lead, pad”den oluştuğunu yazmıştım.

Bu sıralamada drum”ı sırasıyla kick (bass drum), snare ve ride olarak üç kategoride incelemeye çalışacağız. Kick ve snare kullanım özellikleri bakımından ayrı ayrı birer kategori olarak alınabilir, ancak hi hat, crash yani zil grubunu ve içerisinde tamborin gibi perküsyonların da dahil olduğu grubu “Ride” olarak adlandırıp üçüncü bir kategori olarak ele alacağız. Yazıyı okuyanların ve davul çalanların aklına ilk geleceği İngilizce Drum Kit denilen Türkçe’de ise davul seti olarak bilinen davulun on üç ayrı parçadan oluştuğunu bileceklerdir. Ancak yazı dizisi içerisinde her parçayı ayrı ayrı anlatamayacağımızdan kategorilendirme yaparken üç kategori kullanmak benim bu yazı içerisinde işimi daha kolaylaştıracaktır.

 

Drum Makineleri (Drum Machines)

Türkçeye çevrildiğinde makine anlamını taşıdığı düşünülebilir. Bunun nedeni ise davul seslerinin dijital ortamda kaydedildikten sonra, bu elektronik alet sayesinde çalınmasıdır. En önemli özellikleri MIDI arabirimini kullanmalarıdır. Hardware ve software olarak iki şekilde kullanılabilirler.

Hardware Drum Makineleri

Günümüzde dans müziğinde kullanılan en popüler cihazlar Roland BOSS Pr – 880, Akai XR20, Alesis SR18 olarak bilinir. Ancak her geçen gün, bilgisayar sektöründeki hız ve yenilenme gibi bu cihazlarında sürekli yeni modelleri piyasaya çıkarmaktadır. Ancak hepsinin çalışma prensibi aynıdır. Analog yada dijital olarak kaydedilen seslerin (örnek : Kick), parmak dokunuş hassasiyeti olan Pad”ler yardımıyla tetiklenmesi mantığıyla çalışır. Bunlarda MIDI arabirimini kullanırlar. Daha açık anlatmaya çalışırsak tek bir vuruş olarak pad”lere kaydedilmiş Kick sesinin parmaklarımız yada bagetler yardımıyla vurularak ardı ardına tetiklenmesiyle oluşur. üzerlerinde birçok programlama parametreleri bulunur. Bunların en önemlisi ise Delay, Reverb, Compressor, EQ gibi işlemleri yapabildiğiniz FX parametreleridir.

 

SoftWare Drum Machines

Bunlar da hardware”ler gibi MIDI mantığıyla çalışırlar. Her profesyonel müzik programının içerisinde bulunurlar. Bunlara örnek olarak Propellerhead”ın Redrum, Ableton Live”ın Impulse,  Logic Ultrabeat, Cubase Groove Agent One gösterilebilir. Bunun haricinde VSTi olarak kullanabileceğiniz Battery3, idrum örnek verilebilir. Bunların çalışma prensibi ise .aif ya da .waw formatıyla Sampler”a kaydedilen davul seslerinin midi klavyeden çalınması şeklinde işler. Klavyenin kick sesini tetikleyen ve tuşa basarak MIDI arabirimi sayesinde sesleri tetikleyebilir ve davul çalımını yapabilirsiniz. Bu programlar sesi işleme ve sentezleme özelliklerine sahiptirler. Bu da dans müziği içerisinde ritm oluştururken en önemli kolaylıkları sizlere sunmaktadır. Herhangi bir sesin üzerine rahatça FX ekleyebilir ve ses dosyasını editleyebilirsiniz.

 

FONKSİYONEL DRUM PROGRAMLAMA

Kick Yapımı

Kick kişiye dans hissini veren, ritm unsurlarının en önemli elementlerindendir. Ancak dans müziğinde bundan da öte o an çalan müziğin hangi türden olduğunun bize habercisi de olabilir. çünkü bazen dans müziğinde türler birbirine karışmaktadır. örneğin House”ı ele alalım. 110 – 125 BPM arasında çalınan parçalardır. Ancak bazen 140 BPM”de çalınan alt türü Tech House – Trance türüyle karıştırılabilir. Dinlediğiniz müzik türünün trance olduğunu düşünebilirsiniz. İşte bu durumda işe kick girer. Her iki türde farklı tınıya sahip kick’ler kullanıldığı bilinmelidir. House yaparken kullanılan daha soft olan kick, trance’ de daha sert yapıdadır. Gelin biz de bunları göze alarak basit bir kick elementini Ableton Live ve Sony Sound Forge 10 kullanarak oluşturalım.

 

öncelikle  Sound Forge”ı çalıştırın. Açılan menüde insert menüsünden Synthesis FM”i çalıştırmalısınız. Burada yazacağım değerleri aynen uyguluyoruz. Lenght – 1s, Shape – Sine, Amplitude- max. 0dB, waveform frekans değerini freq-110Hz olarak ayarlıyoruz. Freq değerini 110Hz kullanma nedenim klavye üzerinde A2 sesine denk gelmesidir. Devam edersek, ardından Effects menüsünden Pitch Bend”i açarak Semitone aralığını 12 Semitone olacak şekilde ve grafiksel olarak yukarıdan aşağı bir çizgi çizerek %25 oranında giderek azaltıyorum. Artık Kick’imiz hazır ancak çalım süresi BPM olarak çalacağımız parçanın ritmine göre uygun olmayacaktır. Bunun için uygulayacağımız  formül ise şöyle : 60/BPM x 1000 = Kick devamlılık süresi. Formülü açarsak 130 BPM de oluşturacağınız bir şarkı için 60/130 x 1000 = 431 ms sonucu ortaya çıkar. Kick sesimizin süresi bu uzunlukta olmalıdır. O nedenle de 431 ms üzerisini kesip atmalıyız.  Bu noktada yapacağımız az önce Sound Forge”da oluşturduğumuz Kick”i 431 ms şeklinde kesip tek bir parça haline getirmemiz. Ve 431 ms’lik kick sesini .waw yada ,aif olarak kaydetmemizdir. İşte elimizde club kick sound’una sahip bir bass drum var. Kick Feq değerini seçerken özellikle 70 ve 110 Hz. değer aralığını seçmenizi tavsiye ediyorum. çünkü bu aralık bize club sound olarak bildiğimiz kick tınısını verir. 70 Hz altı değerler genelde hip hop müzik türünde kullanımıyla karşımıza çıkmaktadırlar.
Ableton Live Impulse Kick Oluşturma.

Ableton Live Programını çalıştırın. Live Devices bölümünden İmpulse”ı çift tıklayarak bir kanala açılmasını sağlayın. Ardından Impulse”a daha önce yapmış olduğunuz Kick sesini yükleyin. Dans müziğinde kullanılan ölçü sayıları çoğunlukla dört dörtlük ölçü sayıları olmaktadır. Bir ölçüyü 4 tam vuruş olarak düşündüğümüzde elimize 1,2,3,4 sayılarından oluşan bir vuruş kümesi ortaya çıkar. Biz ilk drum paternini oluştururken 1. vuruşa kick, 2. vuruşa snare, 3. vuruşa yine kick ve 4. vuruşa da yine snare”i işaretleyelim ve her ölçü bu sayı kombinasyonu sürekli tekrar edecek şekilde ayarlayalım. Dans müziğinin her türünde az önce oluşturduğumuz,  kick ve snare ikilisinin yerleşimi çoğu zaman bu şekilde olur.

Tabi ki de varyasyonları mevcuttur ancak bu, ritm kalıbı oluştururken kullandığımız en basit drum paternidir. Daha kompleks paternler yapmak sizlerin elinde. Her tam vuruşun içersin de iki yarım vuruş daha olduğunu  unutmamalıyız. önümüzdeki sayılarda yarım vuruşlara ride elementlerini yerleştireceğiz. Bir sonraki sayı görüşmek üzere soru, görüş ve önerileriniz için seyhancanyakan@hotmail.com adresine maillerinizi bekliyorum. Sound

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here