CUBASE 5 ÇIKTI!!!

Steinberg firmasının amiral gemisi olan ses kayıt ve prodüksiyon yazılımı 5. versiyonunu tanıttı.

 Steinberg, Cubase 4 ile çizgisini oldukça değiştirmiş ve gerek fonksiyon gerekse görsel olarak radikal yeniliklere gitmişti. Hatta bu değişim, benim gibi birçok yapımcıyı, daha önce kullandığı sistemi değiştirip Cubase” geçmeye ikna etmişti. Bir sequencer”da bana göre en önemli şey pratik olmasıdır. Steinberg”in, Cubase 4″ de başlattığı “kullanıcının en kısa sürede hatalara çözüm üretmesi ve işin su gibi akıp gitmesi” anlamına gelen “workflow” özelliği yine önceliğini korumuş.

Cubase 5″de “beat design” ve gelişmiş loop özellikleri en etkileyici yenilikler arasında yer alıyor. Bu tür açılımları genelde sequencer”larda görmeye alışık değiliz. Reason ya da Ableton Live gibi canlı performans ya da DJ prodüksiyonlarına konsantre olmuş programların bel kemiği olan bu özelliklerin Cubase 5″de olması, Cubase”in “hepsi bir arada” olma yolunda hızla ilerlediğini gösteriyor.
Cubase 5″de karşımıza yepyeni iki kanal çıkıyor: tempo ve ölçü kanalları. Bu kanallar sayesinde ölçü ve tempoya direkt aranjman penceresinde müdahale edebiliyoruz. Deneysel tempo çalışmaları için çok pratik olan bu opsiyon sayesinde değerler inspector” da süratlice değiştirilebiliyor. Bu da çok büyük zaman kazancı demek.

Cubase 5 ile birlikte daha önceden tanıdığımız ve ritim programlama dünyasında iyi bir yere sahip olan Groove Agent programının yeni bir varyasyonu olan Groove Agent One, Beat Designer ve LoopMash isimli yüksek kaliteli plug in”lere sahip oluyorsunuz.

Groove Agent One
Nihayet Cubase”e entegre olmuş yüksek kaliteli bir davul sampler”ı karşımızda. (Groove Agent, daha önce “humanize” tekniği ile birçok programcının kalbini kazanmıştı.) Cubase üreticileri, prensip olarak “hardware drum sampler” çalışma şeklini örnek almışlar. Bu nedenle hem eğlenceli hem de yabancı olmadığımız bir yapıya sahip. 16 sanal pad sayesinde davul programı için kullanacağımız sample”ları rahatça “sürükle ve bırak” tekniği ile yükleyebiliyoruz. Oldukça geniş kütüphanesi sayesinde sound tasarımı için gerekli olan davul programlamalarını kısa sürede gerçekleştirmek mümkün. MPC, Waw, AIFF formatları sayesinde diğer medyalar ile oldukça uyumlu. Asıl performansı ise her bölüm(part) içinde kullanılan sample”ların spesifik özelliklerinin değiştirilebilmesi.

 

Kesilmiş audio parçalarını, yine sürükle&bırak tekniği ile pad”lere yerleştirebiliyorsunuz. çok değil bundan 5 yıl önce bu tür işlemler için saatlerimizi harcıyorduk. ?imdi ise bir klik ile pad”lere yükleyebiliyoruz. Bir başka etkileyici fonksiyonu ise sampler”da yaptığımız drum map”i tek bir klik ile sequencer “ımıza MIDI kanal olarak taşıyabil memiz. Bu benim gibi beat programlama konusunda beceriksiz olan arkadaşlar için harika bir kurtuluş diyebilirim.

Beat Designer
Beat Designer”ı Groove Agent One”a alternatif ya da tamamlayıcı bir beat makinesi olarak görebiliriz. Groove Agent One”ın aksine dijital ortamdaki “Step Sequencer” prensibini kullanan oldukça yaratıcı bir plug in. “Pattern” mantığı ile kısa sürede davul  parçalarını programlamanın yanı sıra pattern”leri farklı bankalara kaydetmek mümkün. Bu pattern”leri MIDI controller”da adresleme imkanı, Beat Designer”ı canlı performans plug in”i haline getiriyor. Pattern başına 64 step destekleniyor. Velocitiy daha önceden belirlenmiş parametreler dahilinde değil de kullanıcının istediği gibi ayarlanabiliyor. Bu da tam kontrollü bir dinamik elde etmemize yarıyor. Eğer sequencer”da değil de burada melodi ile çalışmak isterseniz Roll ve Flams desteği sayesinde temel melodileri burada çözmek mümkün. Aynı tasarımcının mutfağından çıktıkları için Groove Agent One ile uyumlu beat”ler tasarlanmış.

Loop Mash
Loop Mash, enteresan bir şekilde çalışan bir loop makinesi. Loop”lar ile çalışmayı sevenlerin hemen hemen her isteğine cevap verebilen Loop Mash, farklı audio materyallerin ortak özelliklerini tanımlayıp bunları değişik varyasyonlar halinde kullanıcıya sunabiliyor. Bu şekilde çalışabilmesi için kalbinde güçlü bir audio analiz makinesi atıyor. Bu teknolojiyi geliştirirlerken Yamaha ile iş birliği yapmışlar. Yamaha”nın loop ve sampler konusundaki yeteneği malum. Ama Loop Mash”i sadece bir loop makinesi olarak görmemek gerekir çünkü dışarıdan yüklediğiniz loop”lar ya da burada yarattıklarınız üzerinde değişiklikler yaparak sound”u tamamen değiştirmeniz mümkün. Bu nedenle ben Loop Mash”a aynı zamanda bir synthesizer olarak bakıyorum. Farklı Audio Loop”ları kullanarak yeni loop”lar elde edebiliyorsunuz. Sequencer”in temposu ile yüzde yüz uyumlu olduğunu söylemeye gerek yok sanırım. Bu sayede Loop Mash” de yarattığınız loop”lar, canlı enstrüman kayıtları ve edit”ler sorunsuzca gerçekleşebiliyor.

Tasarımı açıklandığında beni en çok heyecanlandıran Cubase 5″deki vokal editing araçları oldu. Günümüzde vokal edit”leri sayesinde, yapılan kayıtları bambaşka tonlara ve aranjmanlara getirmek mümkün. Yıllar önce Antaris Autotune ile ufkumuz genişlemişti ve Cher”in “Believe”i ile bu tür programlarla neler yapılacağına şahit olmuştuk. Daha sonra heyecanım bilgisayar kaynağını başarılı kullanan Melodyne ile artmıştı. Tabi ki bunlar ekstra temin edilen plug in”lerdi. Fakat Cubase 5″e entegre edilmiş Vario Audio ve PichCorrect VST3 hem böyle bir enstrümanın bir sequencer”a entegre olması açısından hem de VST3 teknolojisi ile tanışmak açısından heyecanımı daha da arttırdı.

Vario Audio çok hızlı vokal edit”i ve nota değerlerinde değişikliğe olanak sağlıyor. Kayıt esnasında vokalist bazı notalara çıkamıyorsa ya da ufak tefek detoneler bulunuyorsa Vario Audio ile bu sesler gerektiği yerlere çekilebiliyor. Vario Audio”nun en büyük özelliği ise bu işlemleri audio edit penceresinde yapması, yani aynen MIDI penceresinde olduğu gibi. Vario Audio için bir plug in çağırmaya gerek yok. Otomatik entonasyon seçeneği de bulunuyor. Ayrıca bütün bir vokal line”ının ses aralığı düzeltmesi yapılabiliyor. Bir başka başarılı seçenek ise vokal line”ı MIDI editöre yükleyebilmesi. Vario Audio, vokallerde oldukça geniş bir çalışma alanına sahip. Bu opsiyon sadece üst düzey plug in”lerde bulunuyor.

PitchCorrect ise solo enstrüman ve vokal aralığı ayarlamaları için özel olarak geliştirilmiş ve VST3 protokolünü kullanıyor. Prensibi ise ünlü Yamaha Pitch Fix teknolojisine dayanıyor. Bu plug in, audio materyalin ton değerini devamlı kontrol ediyor. Sıradaki nota, kullanıcının belirttiği değerlerin dışında ise hemen düzeltiyor. 12 nota skalası kullanılabiliyor. Bu değerleri gerçek zamanlı bir MIDI keyboard”dan kontrol edebiliyorsunuz.

Bir sequencer”da otomasyon çok önemli rol oynar. Dijital ortam, analog ortamı simule etmeye planlandığı için genelde bu ortamda yapılan işlerin karşılığı gerçek hayatta vardır. Bu nedenle tasarımı da gerçek hayattaki atalarından çok farklı olmaz. Ama otomasyon gibi dijital ortamda doğup büyüyen opsiyonlar için belli kurallar yoktur,  Yine de standart olmuş sequncer”larda benzer görsellik ve prensiplerle çalışırlar. Steinberg riske girerek Cubase 5″de bu prensibi biraz değiştiriyor. Cubase 5″ de daha önce hiç olmadığı kadar kullanıcı dostu bir otomasyon tekniği uygulanmış. Tek bir pencerede tüm otomasyon verilerine ulaşmak ve kontrol etmek mümkün hale gelmiş.

Cubase 5″de karşımıza çıkan başka bir ilk ise ilk VST3 reverb plug in olan REVerence. Bu plug in”in tasarımı esnasında, dünyada akustiği ile ünlü 70 mekanda dalga geri dönüş zamanları hesaplanmış ve prodüksiyonlarınızda bu mekanların simulesi mümkün hale getirilmiş. Simule edilen mekanların fotoğraflarını da küçük pencerede görüntüleyebilmek duruma ayrı bir haz katıyor. Early Reflections”ı bağımsız ayarlamak mümkün. Entegre edilmiş EQ sektörü sayesinde reverb”ünüzün rengini değiştirebiliyorsunuz.

Cubase 5″de sizi daha birçok yenilik bekliyor. Orkestral olanakları kullanmak isteyenler için VST Expression isimli yeni bir teknoloji, klasik enstrümanların kontrolünü kolaylaştırmış. Bunun yanında MIDI kontrol protokolleri ve otomasyon dataları daha uyumlu hale getirilmiş. Daha önce MIDI bölümünde otomasyon çok da eğlenceli değildi. Hatta yer yer insanı çileden çıkaracak hale geliyordu. ?imdi MIDI controller parametreleri ve otomasyon parametreleri optik olarak düzenlenmiş ve aradaki çakışmalar ortadan kaldırılmış.

Tabi ki yenilikler ve güncellemeler konusunda ne kadar konuşsak azdır. Ama bazı önemli başlıklara değinmek istedik. Cubase 5 profesyonel arenada çalışanlar için hiç bir ihtiyacı cevapsız bırakmayacak hale gelmiş. Yeni başlayan arkadaşlar için ise çok fazla doktora tezi yazmaya gerek olmadan hemen
prodüksiyona geçecekleri bir ortam oluşturulmuş. Başta bahsettiğim workflow ve çalışma ortamındaki eğlendirici faktörler, Cubase 5″in en büyük artılarından. Gelecek için oldukça kapsamlı bir yatırım.
Kalpleri bilgisayarlarında atan arkadaşlara “The Beat Goes On” diyorum!

 

Exit mobile version