Ana sayfa Haber Bora Uslusoy”un Prodüksiyon Günlüğü

Bora Uslusoy”un Prodüksiyon Günlüğü

0
15 Temmuz çarşamba
MMA kontrol odasında yaklaşık 7-8 haftadır devam eden, duyumu iyileştirmeyi amaçlayan tadilat tamamlandı. çalışmalar Mahcem öztürk tarafından gerçekleştirildi,  ses mühendisimiz Mert Medeni yönlendirmeleriyle katkıda bulundu. Konuyla ilgili arkadaşlar için bazı detaylar vermek istiyorum.

Baslarda ve low midlerde stereo imajın daha iyileştirilmesi ve üst frekanslarda biraz daha rahatlama sağlamak amacıyla odanın muhtelif yerlerine özel yapım bas kapanları ve geniş bant yutucu paneller yerleştirdik ve düşük frekanslardaki reverb zamanını düşürdük. Sol yan duvarda kayıt odasına bakan pencere üzerine monte edilen raylı bir geniş bant absorber sistemi ile miks esnasında camdan gelen yansımaların karşı duvardaki yansımalar ile aynı seviyeye getirilmesini sağladık. Yan ve arka yüzeylere hesaplamalar doğrultusunda özel yapım difüzör paneller yerleştirilerek mid ve hi-mid frekanslarda rahatlama elde ettik. Tavana da odanın ihtiyacına göre hesaplanıp özel üretilen skyline difüzörler yerleştirildi ve hem miks noktasında, hem de prodüktör koltuğu noktasında etkili olacak geniş bir sweet spot elde etmeyi başardık. Birbirinden bağımsız üç ayrı topraklama hattı çekilmek suretiyle topraklama komple yenilendi. Kontrol odası, kayıt stüdyosu ve konser salonu için yeni bir UPS sistemi kuruldu. Bunlar sayesinde hali hazırda iyi durumda olan sistem sinyal/gürültü oranı daha da aşağılara çekildi. Diğer detaylar ve fotoğraflar için aşağıdaki sayfayı ziyaret edebilirsiniz: www.mma.gen.tr/turkce/kayit_studyosu_tadilat.htm

 

20 Temmuz Pazartesi
Yavuzhan”ın albümünde sıra akustik gitar kayıtlarına gelmişti. Tadilat biter bitmez işe koyulduk.  Dönüşümlü olarak parçalarda bazen o çalıyor, bazen ben çalıyorum.  Birkaç parçada ikimiz de çaldık.  Tamamen Yavuzhan”ın yazmış olduğu arpejler ya da riff”ler varsa onun çalması daha iyi oluyor.  Ben de kendi yazdığım partilerimi ve doğal olarak sololarımı kendim çalıyorum.  Mikrofonlama için AKG414 ile birlikte Neumann U87 kullandık.  Ses mühendisimiz Mert Medeni AKG”yi gitar sapının 12-15. perdelerine bakacak şekilde cardioid paterni ile U87″yi ise sağ omuzun üzerinden gitarın gövdesine bakacak şekilde yine cardioid paternini kullanarak yerleştirdi. Mikrofon yerleşimi sırasında biraz kambur oturuyormuşum, 5-10 dakika sonra söyle bir vücudumu esnetip, ayıptır söylemesi gerinmek istediğimde sol omuzumun sadece birkaç santim üzerindeki U87″den dolayı hiçbir yere kıpırdayamayacağımı anladım! Dinamik alanı geniş bir enstruman olan akustik gitarda mikrofon yerleşimini yaparken oldukça dar bir bölgeye nokta atışı yapmıştık.  Hem önümdeki hem de omuzumun üzerindeki mikrofonlar yüzünden pek fazla yerimden kıpırdayamadan çaldım bütün parçaları.  Cort NTL CE Custom akustik gitarımı kullandım.

 

23 Temmuz Perşembe
Diğer albüme küçük bir ara verdik.  Sessiz çığlık ile devam ediyorum.  Parçalar üzerindeki düzeltmelerimizi, değişikliklerimizi grupla beraber geçen haftalarda detaylı olarak çalışmış, karara bağlamış, tüm ön hazırlıklarımız tamamlamıştık.  Sıra bunları grupça uygulamaya gelmişti.  Bir süredir okulda her gün öğleden sonra prova yapıp parçaları çalışıyorlar.  Zaman zaman provalara ben de giriyorum.

4 Ağustos Salı
Cuma günü Sessiz çığlık, canlı bir pilot kayıt yapacak. Bu kayıt sayesinde şarkıların son durumunu değerlendireceğiz. 10 Ağustos pazartesi de davul kayıtlarına başlayacağız.  Arada boş kalan Cumartesi gününü ise Yavuzhan”ın sonradan eklenen 11. parçasının davullarını kaydederek değerlendireceğim.  Her iki kayıt için de MMA”daki Yamaha Oak Custom davullar kullanılacak.  Cumartesi kurulan ve mikrofonlanan davullar Pazartesi günkü Sessiz çığlık seansları için bize zaman kazandırmış olacak.
 

 

 

 

7 Ağustos Cuma
Sessiz çığlık”ın provaları tamamlandı.  Onları prova yaptıkları oda olan Stüdyo 2″den hiç çıkarmadan kontrol odasına gelen multicore”lar sayesinde iki kanal canlı olarak kayıt ettik.  Daha önce de belirttiğim gibi son iki haftadır provalarda aldıkları mesafeyi gözlemlemek, varsa sarkılar üzerinde yaptıkları değişiklikleri duymak istiyordum.  Gitar partisyonları ve elektronik altyapılarla ilgili herhangi bir endişem yok. Ancak davul ve bastan oluşan ritm seksiyonunu son kez mercek altına alıp gerekiyorsa müdahale etmek istiyordum.   Bu sebeple odada bas gitar amplisini davul setine yaklaştırıp kullandığımız AKG C1000 mikrofonlardan birini direkt onlara bakacak şekilde yerleştirdik. 
 
 
Gitar amplilerini de davul ve basın tam karşısına yerleştirip ikinci C1000″i amfilere baktırdık.  Bu sayede iki gitar, iki vokal, elektronik altyapılar, davul ve bastan oluşan bu ensemble”ı sadece iki mikrofonla kaydedip davul ve bası grubun geri kanalından izole etmeyi başardık.  Daha doğrusu ses mühendisimiz Mert MEDENİ başardı.  Bu seans sonunda elde ettiğimiz kayıttan bazı çıkarımlarım oldu.  öncelikle davul kayıtları için canlı pilotlar kaydetme fikrimden vazgeçtim.  Kanal kanal klik ile kaydedilmiş, iyi çalınmış pilotları tercih edeceğiz.  Birde davulcumuz Hakan”ın birkaç yerde gereğinden fazla kick çaldığını gözlemledim.  Bunun dışında her şey gayet güzel kaydedilmeye hazır.

10 Ağustos Pazartesi
Pilot kayıtlar için Sesiz çığlık ve ses mühendisimiz Mert ile birlikte Stüdyo 3″te konuşlandık.  Diğer odalardan birindeki Yamaha DTXplorer elektro davulları bu odaya kurduk.  İki gitar ve bir bastan oluşan grubun geri kalan kısmını N12″ye line girişlerinden bağladık.  Gitarlar için IK Multimedia Amplitube 2 ve bas için Ampeg SVX kullandık.  Elektro davul ve DI gitarlar kaydettiğimiz için hep birlikte aynı odada çalışmak oldukça eğlenceliydi.  DTXplorer”ın MIDI çıkışını N12″nin MIDI girişine bağladık.  Davul sesleri için Cubase 5″in içinden çalıştırdığımız SampleTank2 “yi kullandık.  Grup hep birlikte çaldı ama önce sadece MIDI davulları kaydettik.  Daha sonra quantize ettik.  Böylece kaliteli pilotlar hazırlayabilmek için mükemmel çalınmış davul partisyonları elde etmiş olduk.  Bu MIDI”lerin üzerine sırasıyla bası ve gitarları kaydettik.  Tüm parçaları tamamlamak 3-4 günümüzü aldı. Biraz uzun sürmüş olsa da bu çalışmalar sırasında özellikle davul-bas ritmleri üzerinde son rötuşları yapmama imkanı elde ettiğim için memnunum.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here