Ana sayfa Donanım Bir Elektrogitarda 13 ayrı ton

Bir Elektrogitarda 13 ayrı ton

0

Nihayet Amerikan üretimi orijinal PRS(Paul Reed Smith) marka gitarlar Dore Müzik aracılığıyla Ocak ayından itibaren Türkiye”de. İlk getirilen modeller sınırlı sayıda olmasına rağmen, en ince ayrıntısına kadar deneme imkanı bulduğumuz PRS 513 modeli karşınızda…

PRS(Paul Reed Smith)
öncelikle, 2004 Ocak ayındaki NAMM”de tanıtılan PRS 513 modelinin özellikleri ve kısaca nasıl tasarlandığından bahsedelim. 513, diğer PRS gitarlarından farklı özellikler taşıyor. Bilindiği gibi Paul Reed Smith, Gibson ve Fender marka gitarların en iyi yönlerinin karışımı şeklinde tasarladığı gitarlarında genellikle yine bu iki dev markanın kullandığı scale length”lerin tam arasında olan 25 inçlik(635 mm) scale length( Bir gitarda, üst eşik ile köprü arasındaki uzaklık) kullanıyor.  513 modelinde ise PRS bu standardından biraz uzaklaşıp scale length”ini 25.25 inçe (642 mm) çıkarıp daha çok Fender tonlarına yaklaşmış. Yine bilindiği gibi Fender scale lenght olarak genelde 25.5 inç kullanırken, Gibson ise 24.75 inçlik daha kısa scale length”leri tercih ediyor.

513″ün sap-gövde birleşimi de PRS”in diğer modellerinde kullandığı yöntemlerden farklılık gösteriyor. Gövde, sapı daha çok kavrayacak şekilde içine alıyor ve Paul Reed Smith bu tasarımın daha çok bas tonu üreteceğine inanıyor. PRS gövde ağacı olarak bataklık dişbudağını  kullanmış. Bu ağacın normal dişbudaktan farkı, bataklık gibi çok sulu ortamlarda büyümesi ve köklerinin tamamen suyun altında olması. Dişbudak ağacının kökleri suyu tüm gövdesine çeker ve ağacın içinde su tutan küçük bölümler daha sonra ağaç kurutulduğunda havayla dolar. İşte masif bir bataklık dişbudağının sustain”i bol ve oldukça akustik bir ton vermesinin nedeni ağaçtaki içi hava dolu küçük boşluklardır.

 

 

PRS(Paul Reed Smith)

Sapta klasik bir kombinasyon olan akçaağaç ve gül ağacı klavye kullanılmış. Sapın arkası normal bir PRS sapından biraz daha kalın ve derin. Sapın vernik ve cilası da normal bir saptan çok daha parlak görünümlü. Gitarda 14:1 oranında, kullanımı çok rahat olan PRS tasarımı kilitli burgu kullanılmış. Perde demirleri standart bir PRS”e ve bir çok başka markanın perde demirlerine göre daha geniş ve üstleri daha düzleştirilmiş. Sapta göze çarpan başka bir yenilik de üst eşiğin, kalın mi teline doğru gittikçe birinci perde demirine doğru eğimli olması. Bu özellik daha iyi bir entonasyon sağlamak için PRS tarafından geliştirilmiş.

Gitardaki en büyük yenilik ve modele adını veren özellik ise 5 değişik manyetik konumuyla 13 ayrı ton üretebilen patentli elektronik devresi. Aslında gitardaki 5 adet manyetiğin hepsi single-coil. Normal olarak sapa ve köprüye yakın olan single-coil manyetikler humbucker olarak çalışsa da 5 konumlu ve 3 konumlu iki seçici anahtarla değişik şekillerde birbirlerine bağlanabiliyorlar. 5 konumlu anahtar Fender Start”larda olduğu gibi ilk konumunda iki sap manyetiğini, ikinci konumda iki sap manyetiği ve orta manyetiği, üçüncü konumda sadece ortadaki single-coil manyetiği, dördüncü konumda orta ve köprü manyetiğini ve beşinci konumda da sadece iki köprü manyetiğini seçmeye yarıyor. Gitarın jak girişine yakın bir şekilde yerleştirilmiş 3 konumlu diğer anahtar ise manyetiklerin altına yerleştirilmiş özel devreleri kontrol ederek, manyetiklerin tonunu heavy humbucking/clear humbucking/single coil olmak üzere değiştirebiliyor. Heavy humbucking seçeneğinde dıştaki manyetik çiftleri normal humbucker olarak çalışırken, clear humbucking seçeneğinde ses miktarı biraz azaltılırken daha az pes sesli bir humbucker olarak çalışıyor ve single coil’de ise çift manyetiklerin sapa bakan single-coil’leri aktif hale getiriliyor. Paul Reed Smith, 513″ü tasarlarken hedeflerinin daha iyi tonlar üreten veya daha güzel bir gitar üretmek değil, sadece aynı gitarda mümkün olduğunca farklı ton üretmek olduğunu söylüyor. Hatta aynı gitarla bir çok farklı türde müzik çalmanın mümkün olduğunu ekleyip 513 modelini her işe yarayabilecek ‹sviçre çakısına benzetiyor.

Tüm PRS modellerindeki ortak özellik olan mükemmel cila ve parlaklık 513″te de ilk göze çarpan özelliklerden. Görünüm olarak 513″teki tek değişiklik, genelde tüm PRS modellerinde kullanılan içi boş uçan kuş şeklindeki pozisyon işaretleyicileri yerine 513″te Joe Knaggs ve Marc Quigley tarafından çizilen yeni kuş sembolleri kullanılması olmuş.

 

 

PRS(Paul Reed Smith)   çalım ve Tonlar
PRS 513″i Marshall MG 50 DFX ile manyetiklerin her türlü kombinasyonlarını çalarak test ettik. Heavy humbucking konumunda çift humbucker manyetikli diğer humbucker manyetik kullanan gitarlardaki klasik seslere yakın tanıdık bir humbucker tonu duyduk. Clear humbucking de ise ses seviyesindeki bir miktar düşüşe rağmen daha parlak, az puslu bir humbucker tonu aldık. Bu konum klasik rock ve blues”a daha uygun tonlar elde etmemizi sağladı. Single-coil konumunda ise bir PRS”ten Fender Start”a bu kadar  yakın tonlar elde etmek bizi gerçekten şaşırttı. Kullanılan malzeme, scale length”in daha uzun ve Fender”e yakın oluşu ve single-coil manyetik kombinasyonu, 513″ün, Fender”in parlak tonlarına yakın ama yine de kendine özgü bir tona sahip olmasını sağlamış. Kısaca PRS de dahil olmak üzere diğer firmaların da denediği, humbucker manyetikli bir gitardan single-coil tonları alma hedefi PRS 513 ile başarılmışa benziyor.

PRS single-coil’lerdeki gürültü seviyesini de 12 dB oranında da düşürebilmeyi başarmış. Yani single-coil konumunda oldukça az bir dip gürültüsü duyuyorsunuz. Biraz kalın ve derin olarak tasarlanmış sap, yüksek ve biraz düz perde demirleri bazı gitaristlere değişik gelebilir ancak biz çalımını çok rahat ve kendine özgü olarak bulduk.
 

PRS 512 modelinin demo videolarını seyretmek için www.sesteknolojileri.com/ProductDetails.aspx?id=5  linkindeki video sayfasını ziyaret edebilirsiniz. Bu aydan itibaren incelemesini yazdığım her enstrüman için ayrıntılı fotoğraf ve videoları  www.sesteknolojileri.com adresinde bulabilirsiniz.

Avantajlar

Tüm PRS’lerin ortak özelliği olan mükemmel dış görünüş…
Kendine özgü karakteriyle single-coil tonları…
Bir gitardan alınabilecek bu kadar fazla değişik tonun olması….

Dezavantajlar
Klasiğe yakın bir dış görünüşün yanında fazla modern tasarlanmış manyetiklerin görünüşü ve perde demirlerinin yüksek ve düz oluşu herkes tarafından beğenilmeyebilir.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here