Ana sayfa Donanım Audio Post Production’da Yeni Enerji Steinberg Nuendo 6

Audio Post Production’da Yeni Enerji Steinberg Nuendo 6

0

Uzun süre Nuendo cephesinde sessiz kalan Steinberg, post prodüksiyon dünyasına yeni bir enerji ile geri dönüyor.
 

Bildiğiniz gibi Cubase, 7. versiyonu ile tüm motorunu ve makyajını değiştirmişti. Bu radikal değişim Cubase SX’ den Cubase 4′ e geçiş kadar radikaldi diyebilirim. Şimdi Nuendo aynı değişimi yapıyor. Görünüş olarak Cubase7’ye benziyor. Bence Steinberg”in yaptığı en mantıklı hareket, her iki programını da aynı çalışma prensibiyle geliştirmesi böylece Cubase kullananlar Nuendo’ya anında alışabiliyorlar. Aynısı tersi için de geçerli.
 

 
Nuendo, post production dünyasında oldukça spesifik bir yere sahipti. Audio post production dediğimizde aslında hemen hemen her profesyonel ses programı bu işi yapabilir. Ancak Nuendo günümüz teknolojilerine daha pratik çözümler getiren bir program. özellikle TV ve sinemadaki sürekli değişen trendlere uyum sağlamayı kolaylaştırıyor.

Post prodüksiyonda neye ihtiyacımız var? Video ile senkron sorunsuz çalışabilme, sound design ve surround mix’e… Tabi ki bu noktalardan daha yüzlercesi sahne arkasında bekliyor ama bence post prodüksiyon dünyasında en önemli noktalardan birisi sürat, yani hızlı çalışmak lazım, çünkü reklam yada film, yayına yetişmek zorunda hem de birazdan.

 

Nuendo 6′ da öncelikle gözümüze çarpan yeni mix konsolu, eski versiyondaki mixerin gelişmiş hali değil. Tamamen yeni bir mixer var karşımızda. Komple scale edilebilen bir yapıya sahip, yani kanallarınızın adedine göre ve ekranınızın büyüklüğüne göre ebadını değiştirebiliyorsunuz. Bu beni başlarda çok yanılttı çünkü metering seste çok önemli biliyorsunuz (hele Türkiyede”de yüksek level broadcast ortamında ses kalitesinden bile önemli hale gelmiş durumda). Ama zamanla alıştım çünkü control room metresininin ebatlarını değiştiremiyorsunuz. Bu da değişmez bir referans sağlıyor. Mixerdeki EBU değer ölçme motoru sayesinde EBU normlarında laudness değerlerini görebiliyorsunuz. Bunun için daha önceleri bir plug in çalıştırmanız gerekiyordu. Gerçi bu değerlerin ülkemiz için bir anlamı yok gibi neredeyse ama yabancı menşeli kanallar için çalışıyorsanız sizi kurtaracak olan ölçüm mekanizması diyebilirim. Loudness özelliğine verilen önemin bir başka göstergesi ise sisteme bir loudness kanalı eklenmiş, yani aranje pencerenizde bir loudness kanalı açabiliyorsunuz ve ses kanalınızın dinamiğini grafik olarak görebiliyorsunuz.
 

 
Mixerin en büyük kolaylığı her fonksiyonu tek bir pencerede görmemiz. Tabi ki kompleks projelerde scroll yapmamız gerekecek ama bu sayede projenin içinde kaybolmuyoruz. Drag & Drop sayesinde çalışma oldukça hızlanmış durumda. Daha önceki versiyonlarda kanalları ya da bazı parametreleri linklemek oldukça zaman kaybettiren bir fonksiyon idi. Artık hepsi tek klik haline gelmiş durumda. Başka bir yenilik ise herkes kendi çalışma şekline göre mixerin gerekli özelliklerini görünür hale getirebiliyor. Mixer üzerinde en eğlenceli yeniklerden birisi ise yine Cubase’de bulunan resim ve not kısmı. Bu sayede kanalın hemen ne olduğunu anlayabiliyorsunuz ve unutmamanız gereken notları direkt kanal üzerinde alabiliyorsunuz.

Channel Strip ise analog mixer’lerden tanıdığımız harika bir özellik. Burada kaliteli efektler ve dinamikler bulunuyor. Her fader, post ya da pre olarak değiştirilebiliyor. “Channel strip” bana ana mixer ekranında biraz karışık görünüyor ama belki de bu ekran çözünürlüğümden kaynaklanıyor olabilir. Yüksek çözünürlüklü bir ekranda, belki tüm parametreleri scroll yapmadan görebilirsiniz.

 

Post production dediğimizde Türkiye”de ilk aklımıza gelen dublaj ve seslendirme. Burada en yararlı opsiyonlardan biri, birden çok marker kanalı açabilmemiz çünkü her kanalın kendi içerisinde farklı önemli bölümleri bulunuyor ve tek marker ile bunu belirtmek güç oluyordu.
 

 
Daha önceleri müzik prodüksiyonu için kullanılan Music Taxi tekniği, Nuendo 6′ da oldukça geliştirilmiş ve seslendirme, dublaj için uyarlanmış. Bu tekniğe kısaca, birbirinden farklı noktalardaki iki stüdyo arasında eş zamanlı kayıt tekniği diyebiliriz. Burada tabi ki yüksek hızlı internet bağlantısı birinci koşul. DSL bugün sadece internet ortamlarında kullandığımız bir kavramken aslında askeri ortamlarda ses bağlantısı için geliştirilmiş bir sistem idi. çalışma prensibi çok komplike değil ancak pratik bir çalışma haline gelmesi için komplike sistemlere ihtiyaç var. Nuendo bu noktada harekete geçmiş. Mesela kayıt stüdyosu İstanbul’da ama dublajı yapacak olan sanatçı Londra’da. Nuendeo, iki stüdyo arasında sanki tek stüdyo gibi çalışma imkanı sağlıyor. Bunun için de olmazsa olmaz bazı şeyler gerekli; mesela görsel temas, talkback sinyali, banttan gelen sinyali gecikmesiz kulaklığa göndermek, sanatçı için senkron video sinyali vs. İşte tüm bunlar için başarılı bir sistem geliştirilmiş. Hatırlarsanız Cubase’de control room diye bir fonksiyon vardı. Aynen buna benzer bir durum. Seslendirme ve dublaj konusunda birçok slice ve senkron yenilikleri bulunuyor ama her şeyden önce görsel olarak işleyiş şekli oldukça eğlenceli ve hızlı hale gelmiş.

Nuendo”nun en büyük avantajı hem post prodüksiyon hem de müzik prodüksiyon özelliklerini aynı programda kullanabilmeniz. Cubase”deki hemen hemen her müzik prodüksiyon özelliklerini kullanabiliyorsunuz ama bu özelliği kullanmak isteyenler bir update yapmak zorundalar.

 

Mix ve mastering konusunda birçok plug in ve efekt ve gerekli olan tüm dinamikler pakete dahil. Fakat bunların hepsine değinmek istemiyorum. En önemli plugin’lerden benim dikkatimi iki tanesi çekiyor. İkisi de surround mix alanında. Günümüzde surround mix artık hayatımızın her alanına girmiş durumda. Biraz kompleks ve müzik tecrübesine dayanana teknikler olduğu için ülkemizde çok baştan savma kullanılıyor. özellikle TV ve sinemalarda sık sık karşılaşıyorum. Hatırlarsanız 2012 Kasım ayında IOSONO-ANYMIX diye bir surround mix programından bahsetmiştim. İşte Anymix şimdi Nuendo6′ nın bir parçası ve onunla birlikte içinde geliyor. Oldukça hızlı surround mixler için çok yararlı. Ayrıca elinizdeki bitmiş stereo materyalleri yine pratik presetlerle surround kanallara frekans değerlerine göre mantıklı bir şekilde dağıtabiliyor. Basit ve hızlı mixler için ideal. Tabi ki kayıt esnasında planlanan profesyonel surround mixler için farklı yöntemler izlenmeli ama onun, Nuendo6’ya dahil olmasını büyük şans olarak görüyorum. Bir diğer plug in ise Mix Convert V6 ki bu minik cihaz sayesinde mixinize bir tık daha kalite ve kontrol katabiliyorsunuz. Burada sadece Center, LFE ve surround seslerin genel mixlerine bakabiliyorsunuz. çok basit ama çok yararlı bir detay.
 

 
Post prodüksiyon konusunda olmazsa olmazlardan birisi de efekt tasarımı, Nuendo ile özel bir efekt bankası geliyor 1.5 gb gibi bir library içinde hızlı post ortamında kullanabileceğiniz lisanslanmış yüzlerce sesle sahip oluyorsunuz.

Nuendo 6 konusunda daha saatlerce konuşabiliriz, ancak genel olarak baktığımızda post prodüksiyon dünyasına yeni bir ifade ile geri dönmeleri kullanıcıları mutlu etti. Komple stüdyo çözümleri ise ayrı bir kulvar. Yamaha işbirliği ile harika bir fiziksel control sistemi geliştirdiler. NUAGE isimli bu sistem, full Nuendo entegreli komple bir controller. Bu sistem sayesinde dijital tüm sistemleri analog hislerle kullanabiliyorsunuz. NUAGE”a önümüzdeki aylarda detaylı değineceğiz çünkü kendisi ayrı bir gezegen. Nuendo6, aynen cubase 7′ de olduğu gibi her şeyden önce daha renkli ve daha eğlenceli olduğu için benim tercih nedenim. Mac performansında hala sorunlar yaşıyorum ancak güncellemeler ile bunlar gideriliyor. Muhtemelen siz bunu okurken son pürüzler de düzelmiş olacak. Hem müzik prodüksiyonu yapıyor hem de post prodüksiyon yapıyorsanız sanırım dünyadaki en geniş yelpazeye sahip program budur.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here