Ana sayfa Donanım Audio kanallarının yerleşimi

Audio kanallarının yerleşimi

0

Tecrübe paylaşımı adlı yazı dizimizin ikinci bölümünde mix’e hazırlamış olduğunuz Audio formdaki kanallarınızı DAW içerisine yerleştirme, gruplara ayırma konusunda bilgiler veriyorum.
 

Mix bir aranjenin en can alıcı aşamasıdır. Uzun bir süreçtir, yorucudur dikkat ister, çok güzel düzenlenmiş bir aranjenin çok kötü ve vasatça mix’lenmesinden ötürü tüm emeğiniz heba olabilir, buna izin vermemelisiniz. Eğer etrafınızda sizden daha tecrübeli olduğunu düşündüğünüz birileri var ise yardım istemekten kesinlikle çekinmeyin, mix aşamasında önce şu kanaldan başlanır veya bundan başlanır diye kesinleşmiş bir kural bulunmamakla beraber, birçok mix mühendisi genellikle vurmalı enstrümanlardan başlamayı tercih eder. çünkü bunlar alt yapı eserinizin bel kemiği taşıyıcı sistemidir. Bu sistem içerisinde oluşacak kusurlu veya dengesiz aktiviteler tüm aranjenize yansıyacaktır. Davul grubu veya vurmalı enstrümanlar kendi içerisinde son derece tutumlu ve dengeli olduğu takdirde aranjeyi dimdik bir şekilde taşıyacaktır, ancak eserinizde vurmalı enstrüman veya davul grubu bulunmayabilir bu şekilde tasarlanmış bir çok müzik eseri de bulunmaktadır, biz
davul grubunuzun bulunduğunu var sayarak mix’e başlayalım…
 

 
öncelikle, mix için açmış olduğunuz yeni DAW projenize kanallarınızı tek tek yerleştirecek şekilde bir düzen sağlamalısınız genellikle bir çok DAW kanallarınızı alfabetik sıraya göre yerleştireceğinden dolayı yerleşim için vakit harcamalısınız örneğin ilk sıraya vurmalı enstrümanlardan başlayabilirsiniz… Kick, snare, clap, tom1, tom2, floor tom, hi-hat, crush, ride, splash, overhead-L, overhead-R vs ve eğer var ise ikinci sıradaki vurmalılar yani perküsyon bongo, conga, tumba, jambeh, bendir darbuka vs. ve bunlarla ilgili bileşenler el zili, tambourin, shaker, vs enstrümanları tercihen aranjedeki giriş sırasına göre sırasıyla yerleştirmenizi tavsiye ediyorum. Şöyle ki aranjeye dahil olma sırasıyla yerleştirildiği vakit, mix esnasındaki takibiniz, enstrümanın girdiği ve çıktığı bölümlerde sırasıyla aktığından daha kolay olacaktır.

 

Vurmalı enstrümanları yerleştirdikten sonra bas grubu, yani synth bas veya bas gitarı yerleştirmenizi tavsiye ediyorum. Bas armoni çalan enstrümanları vurmalı enstrümanların lokomotifi gibidir ve birbirlerinden ayrı düşünülmemelidir. Vurmalı enstrümanlar ile diğer enstrümanları birbirlerine bağlayan bir köprü gibi düşünmelisiniz özelliklede ”kick ve bas” ”kuru fasulye-pilav” gibi bir ikilidir 🙂 Bas gitarı veya syth basınızı da yerleştirdikten sonra, melodik enstrümanları yerleştirmeye başlayabilirsiniz. Melodik enstrümanların en başında ritm çalan akustik gitar, elektrik gitar veya benzeri bir enstrüman olabilir. Aranjenizin metronomuna göre yürüyen bir akor dizilimi, vurmalı enstrümanlar ve bas ile bir ahenk oluşturmalıdır. Ayrıca akompanya ve/veya arpej yapan enstrümanları bu dizilimin ardına yerleştirmenizi öneriyorum… Tabi ki vermiş olduğum bu düzenekler içerisinde illaki böyle yapacaksınız diye bir durum söz konusu değil sadece bunların bir öneri olduğunu unutmayın.
 

 
Evet; can alıcı noktalara yavaş yavaş ulaşmaya başladık. Eserinizin tüm duygu halini yansıtan ana temasını oluşturan melodinizi içeren enstrümanları, tüm bu alt yapının üzerine yerleştirdiğiniz takdirde artık mix için gereken bileşenlerin en önemlileri sıralanmış oluyor artık bu kanalların ardına vokalinizi ve back vokalinizi ve son olarak da eğer kullandıysanız FX kanallarınızı yerleştirebilirsiniz…

DAW+aranje içerisindeki audio dosyalarımızın yerleşimlerimizi gerçekleştirdik.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here