“Meta-evren”in kısaltması olan metaverse, gerçek ve sanalın bir bilim kurgu vizyonunda birleştiği ve insanların farklı cihazlar arasında hareket etmesine ve sanal bir ortamda iletişim kurmasına izin verdiği dijital bir dünyadır. Pratik anlamda, artırılmış ve sanal gerçeklik ürün ve hizmetlerini ifade ediyor.
Metaverse kavramı ilk kez Neal Stephenson’ın 1992 yılında yayımladığı bilimkurgu romanı Snow Crash’de ortaya çıktı, teknolojinin gelişmesiyle birlikte çevrimiçi 3 boyutlu kurgusal bir dünya yaratıldı. “Meta-evren”in kısaltması olan metaverse, gerçek ve sanalın bir bilim kurgu vizyonunda birleştiği ve insanların farklı cihazlar arasında hareket etmesine ve sanal bir ortamda iletişim kurmasına izin verdiği dijital bir dünya. İnsanların avatar denilen kişiliğinin grafiksel bir temsili ile hareket edebildiği, arsa dahi satın alabildiği metaverse, sanal dünyada vakit geçirenlerin uğrak yeri haline geldi.
“Bu Evrende Yer Almak için 2025’e Kadar Yatırım Yapın”
Deloitte Kanada’nın Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Araştırma Direktörü Duncan Stewart, teknoloji şirketlerinin önümüzdeki dönemde ‘Metaverse’te var olabilmek için milyarlarca dolarlık yatırımlar gerçekleştireceğini söyledi. Stewart, “Metaverse evreninde yer almak isteyen firmaların bu fırsatı değerlendirmek için 2025’e kadar pazara yatırım yapmaları gerekiyor” dedi.
Deloitte Kanada’nın Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon (TMT) Araştırma Direktörü Duncan Stewart, akıllı telefondan sonraki ‘yeni büyük şey’ olarak tanımlanan ‘metaverse’ün vaat ettiği geleceği değerlendirdi.
Deloitte’un hazırladığı ‘TMT Öngörüleri 2022’ raporunun tanıtımı için İstanbul’da bulunan Stewart, yatırım bankalarının tahminlerine göre ‘metaverse’ün firmalar için 8 trilyon dolarlık fırsat barındırdığını söyledi. Metaverse’ün insanların aklındaki kavramdan henüz çok uzak olduğunu vurgulayan Stewart, halen birçok firmanın metaverse’ün parçası olmak için iş birlikleri ve ortaklıklara gittiğini hatırlattı. Stewart, “Şu anda milyonlarca insanın avatarlarıyla yer aldığı, oyun oynadığı, yeni arkadaşlar edindiği, partilere ve konserlere gittiği, alışveriş ve ticaret yaptığı çok sayıda sanal dünya bulunuyor. Bunların büyük kısmını oyun uygulamaları oluşturuyor. Ancak satın alınan avatarlar, ürünler, hizmetler ve üye olunan sosyal gruplar bu oyun uygulamalarının ‘kapalı bahçelerinde’ hapis durumda” dedi.
‘Birçok Miniverse Var’
Bu durumun, ABD’li yazar Neal Stephenson’ın 1992 tarihli ‘Snow Crash’ (Türkçeye ‘Parazit’ olarak çevrildi) kitabında ilk kez tarif ettiği ‘sanal evren = metaverse’ kavramına uymadığını, zira bu evrende insanların bir noktadan başka bir noktaya, yanlarındaki her şeyle birlikte kolayca geçebildiklerini hatırlatan Duncan, “Dolayısıyla şu anda düşünülen anlamda bir metaverse yerine bir grup ‘miniverse’ (ufak evren) mevcut” diye konuştu.
‘Metaverse için 2025’i Bekleyen Treni Kaçırır’
Teknoloji firmalarının bu yıldan itibaren metaverse’ü geliştirmek için milyarlarca dolarlık yatırım gerçekleştireceğini ifade eden Stewart, “Sadece Facebook, yeni adıyla ‘Meta’, AR ve VR donanımlarını üretmekle görevli metaverse bölümünün bulunduğu Facebook Reality Labs’e bu yıl en az 10 milyar dolar harcamayı planlıyor” ifadelerini kullandı.
Duncan Stewart, ‘metaverse’te yer almak isteyen firmaların öncelikle ‘sanal evren’deki fırsatları izleyip denemelerde bulunmaları gerektiğini, bu kapsamda çalışanlarını metaverse’e hazırlamalarının da önemli olacağını belirtti.
Teknoloji, medya ve telekom firmaları bu yıldan itibaren metaverse’te nelere yatırım yapacaklarına karar verip harekete geçmelerinin önemine değinen Stewart, “Şu an geç olmasa da 2025’e kadar harekete geçmeyenler çok geç kalmış olacak” dedi.
Stewart son olarak yasal otoritelerin metaverse’ün başta 18 yaş altı grup olmak üzere herkes için daha güvenli hale getirilmesi için gereken tüm düzenlemeleri bir an önce hazırlaması gerektiğini söyledi. Stewart, para birimi, vergilendirme, kara para aklama, içerik düzenleme, sansür gibi pek çok konuda kapsamlı yasal düzenlemeler getirilmesi gerektiğini sözlerine ekledi.