İnsanların markanızı, sunduğunuz ürün ve hizmetleri tanımasını istiyorsunuz bunun birçok yolu var, ancak insanların markanızı daima hatırlamasını istiyorsanız bunun için kesinlikle akılda kalıcı bir logoya ihtiyacınız var. Çünkü logonuz, müşterilerin markanızı nasıl anımsayacağına dair büyük bir etkiye sahiptir, bu nedenle mümkün olan en iyisini oluşturmak da markalaşmanın temel adımlarından bir tanesidir.
Dijital dünyada her geçen gün pazarlar daha rekabetçi hale gelmeye başlıyor. Dolayısıyla markayı güçlendirmek adına işletmenizi kalabalıktan ayırabilecek en küçük şey bile önem kazanıyor. Hele ki logodan bahsediyorsak…
Bugün, teknik olarak bir logo oluşturmak çok olay. Profesyonel logo oluşturucu programlardan bir tanesini kullanabilir etkili bir dijital varlık oluşturmak için ihtiyaç duyabileceğiniz tüm araçlara erişebilirsiniz. Ancak akılda kalıcı bir logo tasarlamak için dikkat etmeniz gereken bazı unsurlar var.
Peki, hangi faktörler bir logoyu daha iyi, daha unutulmaz yapar?
Logonuz mümkünse markanızın hikayesini anlatsın
Logo tasarım sürecine nereden başlayacağınızdan emin değilseniz ilk adıma dönün. Öncelikle markanız hakkında bildiğiniz her şeyi ve hedef kitlenizin sadece logonuza bakarak işletmeniz hakkında öğrenmesini istediğiniz tüm unsurları ortaya koyun; örneğin marka sesi, temel değerler, marka misyonu gibi.
Ardından markanızın kimliğini daha iyi aktarabilmek için aşağıdaki soruları yanıtlayın:
Markanızla kimlerin etkileşim kurmasını istiyorsunuz?
Markanızı rakiplerinden farklı kılan nedir?
Tetiklemek istediğiniz duygu nedir?
Markanız bir kişi olsaydı, kim olurdu?
Markanızın geçmişi nedir?
Markanızın en kuvvetli yanı nedir?
Markanızı tanımlayan sıfatlar ne olabilir?
İdeal olarak, cevapların hem nihai logoya rehberlik etmesini hem de logonun tüm bunları yansıtmasını istersiniz. Örneğin, sıra dışı bir markaysanız, bunu uygun renkler, görseller, yazı tipleri vb. aracılığıyla kitlenize erişmeyi tercih edebilirsiniz.
Logonuz mümkünse eşsiz olsun
Ünlü markalar arasında bile çok fazla logo taklitçisi dolayısıyla birbirine tıpatıp benzeyen logolar mevcut. Küçük bir işletme olarak, rekabet bu kadar fazlayken ve markanız korunmasızken, logonuzun bir büyük markaya çok benzemesini göze alamazsınız.
Çok benzer bir logo, onu ilk patentleyen marka ile hukuki problemler yaşamanıza neden olabilir.
Benzersiz olmayan bir logo sizi rakiplerinizden ayırmayacaktır, haliyle daha fazla marka bilinirliği ve marka tanınırlığının avantajlarından yararlanmanıza imkan tanımayacaktır. Üstelik logosu sizinkine benzeyen markanın marka imajını da otomatik olarak devralırsınız. Düşünsenize sonradan ciddi bir problem yaşayan bir marka ile logonuzun çok benzer olduğunu…
Tüm bu sebeplerden dolayı markanızı rekabetçi bir pazarda daha öne çıkaracak ve rakiplerinden ayıracak benzersiz bir logo oluşturmanız gerekir. Bunu başarabilmek içinde yapmanız gerekenler aşağıdaki gibi.
- Tüm rakiplerinizi analiz edin.
- Tasarlamak istediğiniz logolar ile mevcut logolar arasında benzerlik olup olmadığını araştırın. Bunun için Google görsel aramadan faydalanabilirsiniz.
- Bariz konseptler üzerinde gitmeyin. Araç bakım servislerinin binlercesi logolarında kaputu açık araç ya da İngiliz anahtarı kullanır. Farklı düşünün, alternatifler arayın.
- Kullanacağınız yazı tipini farklılaştırın. Ama okunabilir olmasına da dikkat edin.
Metin tabanlı logoların gücünü hafife almayın
Logonuzu tasarlarken Vincent Van Gogh gibi harika bir eser yaratmanıza gerek olmayabilir. Logonuzu marka bilinirliğini arttırmak ve akılda kalmak için tasarlarsınız. Bunu metin kullanarak da kolayca yapabilirsiniz. Google, Coca-Cola, Fedex, Disney, Burger King, CNN Türk, Mavi Jeans bu konseptin güzel örneklerinden. Tabi ki tipografik bir logoya bir resim ekleyerek şık bir kombinasyona da gidebilirsiniz. Vakko, Vodafone, Türkiye’nin lale figürlü logosu, Skoda gibi.
Logo tasarımında farklılık güzeldir ama alaka da önemlidir
Logonuzla, alakalı bir hedef kitlede etki bırakmak istersiniz. Bunun için de hedef kitlenizi iyi tanımanız gerekir. Örneğin erkeklere yönelik bir marka logosunun daha erkeksi bir tona sahip olması, 12 yaş ve altındaki kızların ilgisini çekmek isteyen bir marka logosunun da daha soft ama ilk örnekten tamamen farklı bir görünüme sahip olması gerekecektir. Hedef kitlenizi tanımak, logonuzun en temel tasarım öğelerini belirlemek için önemlidir. Söz gelimi hedef kitleniz:
- Neyi sever, neden hoşlanmaz?
- Hangi yaş gruplarında?
- Nasıl bir gelire sahip?
- Nerede yaşar?
- Ne ile ilgilenir?
Tasarlarken geniş düşünün
Logonuzun ne kadar çok yerde kullanılabileceğini hiç düşündünüz mü? Web sitesi, sosyal medya kanalları, tabela, broşür, t-shirt, kartvizit, antetli kağıt, dış cephe, fuar standı, billboard, dijital reklam bannerları… Örnekleri çoğaltmak mümkün. Dolayısıyla tüm bu unsurları hesaba katmanız ve ölçeklenebilir, esnek bir logo tasarımı bulmanız gerekir.
Söz gelimi logonuz resim üzerinde nasıl durur? Slogan eklenir mi? Renkli zeminlerde nasıl kullanılır? Renk kodları baskı için uygun mu? Baskı ve dijital görünümü farklılık yaratacak mı? Her ölçekteki banner’a uygun olur mu? Banner demişken devam edelim, Google’a göre en iyi performans gösteren banner boyutları aşağıdaki gibi:
300 x 250 – Orta Boy Dikdörtgen
336 x 280 – Büyük Dikdörtgen
728 x 90 – Skor Tablosu
300 x 600 – Yarım Sayfa (Gökdelen)
320 x 100 – Büyük Mobil Afiş
Logonuz bu banner’larda etkisini kaybetmeden amacına ulaşır mı?
Renklerin psikolojik etkilerini gözden kaçırmayın
Hiç kuşkusuz renklerin bir logonun algısı ve hedef kitle üzerindeki etkisi yadsınamaz. Öncelikle gereksiz bir polemik yaşamamak adına çok bilinen takım renklerinden uzak durmanızı öneririz. Bununla birlikte renklerin temsil ettiği duygular ve bazı konularla özdeşleşen renkler yine yapılması ve yapılmaması gerekenler hakkında bizlere fikir verebilir. Söz gelimi erkeklere özel bir ürün için yoğun pembe kullanımı, ya da çocuklara özel bir ürün için soğuk renklerin tercih edilmesi mantıklı olmayacaktır.
Renk kadar şekil de önemlidir
Tıpkı renkler gibi kullanılan şekil ve semboller de birtakım duyguları ifade edebilir. Örneğin, dikey çizgiler sakinlikle ilişkilendirilirken yatay çizgiler hareket ve hız ile anılır. Eğriler kadınsılığı desteklerken kareler ve dikdörtgenler cesaret, güvenirlik, kendine güvenme gibi duygularla anılır. Yine de renkler ve şekillerin yarattığı algıların sübjektif olduğu unutulmamalı.
Yukarıda anlattığımız bilgiler eşliğinde ilham alabileceğiniz logo örnekleri arıyorsanız linki tıklamanız yeterli. Tasarım ve marka uzmanları tarafından bir araya getirilen logolardan esinlenerek işletmeniz için benzersiz bir logo tasarımına ilk adımı atabilirsiniz.