Ana sayfa Donanım Ağaca Ruh Vermek

Ağaca Ruh Vermek

0

Ağaca ruh veren elleri yetiştiren İTü Türk Musikisi Devlet Konservatuarı çalgı Yapım Bölümü’nü mercek altına alıyoruz.
 

çalgı yapımcılığı, Türkiye’de köklü bir geleneğe ve zenginliğe sahip olmasına rağmen, 20.Yüzyılın son çeyreğine gelinceye kadar hep usta çırak ilişkisine dayalı kalmıştı. Küreselleşen dünyada Türk müziğinin hak ettiği yeri alması için çalgılarımızın üretiminde bilim ve teknolojiden yararlanılması, gerekli kalitede ve sayıda çalgının üretilmesi, büyük önem taşıyor. İ.T.ü. Türk Musikisi Devlet Konservatuarı çalgı Yapım Bölümü, 1978″den beri bu misyonu başarıyla sürdürüyor.
 
çalgı yapımı
 

Günümüz şartları gereğince, çalgı yapımcılığının profesyonel ve akademik bir zemine oturtulması gerekiyor. Bunun sağlanması da bu alanda uzman elemanların yetiştirilmesine bağlı. İ.T.ü. Türk Musikisi Devlet Konservatuarı çalgı Yapım Bölümü, çalgıların yapımında sanatsal boyutunun yanı sıra, çalgıların projelendirilmesi, standartlarının tespiti, yapım teknikleri ve çalgıların gelişimine yönelik çalışmalarıyla de geleceğe ışık tutuyor. Ayrıntıları merak edenler için sorduk soruşturduk…
 

Ne zaman ve nasıl kuruldu…
 

çalgı yapım bölümü, 1978 yılında kurulmuş, daha sonra İstanbul Teknik üniversitesi”ne bağlanmış. 2001 yılından itibaren yeniden yapılanma çalışmaları kapsamında bölümün adı “Müzik Teknolojileri Bölümü” olarak değiştirilmiş. Bu yapılanma içerisinde “çalgı Yapım Bölümü”, “çalgı Yapım Ana bilim Dalı” olarak yerini almış. Ayrıca dergimizi çok ilgilendiren, “Ses Kayıtları Ana Bilim Dalı” da aynı şekilde açılmış bulunuyor.

 

çalgı yapım bölümünde ayrıntılı olarak Türk Musikisi çalgıları mı üretiliyor?
 

Bölümde aslında yaylı, nefesli, mızraplı ve vurmalı çalgıların eğitimi veriliyor ama şu anda yoğun olarak açık olan programlar, mızraplı ve yaylı çalgılar. Yaylı programlarda klasik kemençe, rebab ve Karadeniz kemençesinin yanı sıra keman, viyola ve viyolonsel gibi Batı çalgıları da yer alıyor. Mızraplı çalgılar programı kapsamında ise tambur, ut, kanun, tar, bağlama ve gitar gibi çalgılar yer alıyor. Ayrıca seçmeli olarak sunulan paket programlar da var.
 

Onların içinde ise nefesli, yaylı ve mızraplı gibi değişik seçenekler bulunuyor. Böylelikle öğrenciler, ilgi duydukları farklı çalgılara da yönelebiliyorlar.
 

çalgı yapım bölümü
 

Buraya girebilmek için öğrenciler ne tür sınavlara tabi tutuluyorlar?
 

Bölüme giriş için öncelikle üniversite sınavına giriliyor. önceden belirlenmiş olan bir taban puanı var. Ama bu, konservatuvar kurullarının kararına bağlı olarak her yıl değişebiliyor. Tabii asıl sınav, konservatuvar bünyesinde yapılan yetenek sınavı. Bu sınav da iki kısımdan oluşuyor.
 

Müzik sınavı ve çalgı yapım alanıyla ilgili bu iki değerlendirmenin ve üniversite sınavı notunun belli oranlarda harmanlanması sonucunda nihai not hesaplanıyor ve kontenjan sıralamasına göre öğrenciler belirleniyor.
 

Yetenek sınavı deyince…
 

Bu aslında iki aşamalı bir sınav. Birinci aşama, bir eleme sınavı. Genel müzik yeteneğinin belirlenmesi amacını taşıyor. İkincisi ise müzik ve çalgı yapımıyla alakalı. Mesela bir obje veriliyor ve onun çizilmesi isteniyor. Ondan sonra ahşap üzerinde çeşitli şekiller kestiriliyor veya bir ahşap üzerinde şekillendirme yaptırılıyor. Bu iki sınavın ortalamasıyla da not belirlenmiş oluyor.

 

Eğitim süresi…
 

Bir yıl hazırlık, artı dört yıl. çalgı yapım bölümünde solfej dersleri de var. öğrenci birinci yılından itibaren bir çalgı belirliyor. Tercih ettiği programa göre o çalgıyı, dört yıl içinde çalmayı öğreniyor. Yani icra da var; kültür dersleri de var. Atölye dersi zaten ana ders. Bunun yanı sıra mesleki resim ve teknik resim dersleri de mevcut.
 

itü türk musikisi devlet konservatuarı
 

Ağaç…
 

çalgı yapımında ağaç temel unsurlardan biri. Dışarıdan gelen ağaçlar çoğunlukta. Söz konusu ağaçlar tropik ağaçlar. Bu iklimde yetişmeyebiliyorlar. Mesela abanoz, venge, paduk veya gül ağacı. O bakımdan bunlar dışarıdan geliyor. Ama tabi ülkemizde de yetişen kıymetli ağaçlar var; Akça ve Ladin gibi. Bunları ithal eden şirketler var. Aslında bu alan da Türkiye”de henüz profesyonelleşebilmiş bir alan değil ne yazık ki. Mesela çalgı yapımcılarına yönelik marketler veya satış noktaları yok. Sektör olarak bir boşluk var. Avrupa”da veya gelişmiş ülkelerde bunlar, çok daha rahat temin edilebiliyor. Okulda ağaç teminine gelince, atölye derslerinde malzemeyi öğrenci alıyor. Böylece öğrenci, malzeme teminini öğrenmiş oluyor. Malzemeyi nasıl seçeceği, neyi, nerden, nasıl alacağı doğrultusunda deneyim kazanmış oluyor. Sonuçta atölye dersinde yapmış olduğu çalgı, öğrenciye kalıyor. önceki yıllarda, malzemeyi öğrenciye okul veriyormuş ve yapılan çalgı da okula kalıyormuş. Eğitmenler, şimdiki şeklin daha doğru olduğunu düşünüyorlar.
 

İş Fırsatları
 

Genelde bu tür eğitim veren bölümlerden mezun olan öğrencilerin bir çoğu, okullarda ve üniversitelerde hocalık yapmayı tercih ediyormuş. Aslında özel çalışma imkanları da var; dışarıda atölye açıp mesleklerini bu şekilde sürdürmeyi tercih edenler mevcut. Bunun yanı sıra devlet Tük musikisi orkestralarında luthier kadroları da açılıyor. Bu da öğrenciler için önemli bir fırsat.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here