Ana sayfa Makale 4K Kara Büyü!

4K Kara Büyü!

0


Kamera teknolojisinin geldiği son nokta cidden hayranlık uyandıracak vaziyette. Artık çok basit ve bilgisiz insanlar dahi 30 yıl öncesine göre daha profesyonel gözüken işler çekebiliyor. Aslında hepimizin sürekli adını duyduğu ancak pek tecrübe edemediğimiz bir kamera. Blackmagic Cinema Camera. Bu küçük efsane açıkçası Türkiye”de beklenen ilgiyi görmedi. Bunun temel sebebi, Türk insanının alışkanlıklarından vazgeçememesi ve yeniliğe pek açık olmaması gösterilebilir. Ancak benim kendi düşüncem bu kamera alt bir tabakaya hitap etmesine rağmen gereğinden fazla profesyonel özelliklere sahip. Yani her seviyede kullanıcı Canon serisinden herhangi bir kamerayı kullanabilirken Blackmagic kullanmak için hatrısayılır bir teknik bilgiye sahip olmanız gerekiyor.

Ayrı bir sorunda çekim kalitesinin yüksekliği ve codeclerinin kurgu programları bazından ağır olması. çünkü bu ufaklıkla çekeceğiniz görüntüleri normal bir kurgu setinde kurgulamak sizi çok zorlar. Ayrıca convert ile çekimlerinin kalitesini düşürmekte bu kameraya saygısızlık olur. Bir diğer problem ise bu kamerayı aldığınızda diğer kameralardan ayrı olarak çok çeşitli ekipmanlara ihtiyaç duyacak olmanız. Yani kısacası Blackmagic Cinema Camera serisi aslında kendi klasmanını yaratmış durumda. Ve maddi, manevi yaşattığı zorluklarda kullanıcının yeterince gözünü korkutuyor. Sanırım kullanıcı bu konuda biraz haklı olabilir. Ama sinemaya ya da sinematografiye gönül vermiş her birey bu aletin kalitesinden yeterince tatmin olabilir. Ve verdiğiniz emeğin karşılığını alacağınızı size garanti edebilirim.

İlk piyasaya duyurulan serisi 2.5k temelinde bazı sıkıntılar dolayısıyla dünya genelinde ilgi görmedi. Ancak ilk kez kamera üreten bir firma için gereğinden fazla bir başarı sağladığı aşikardı. En büyük sıkıntısı kesinlikle çarpan sıkıntısıydı. 2.2x gibi bir çarpan ile herkesin dudağını uçuklattı diyebiliriz. Fakat 13 stop gibi bir dinamik aralık ayrı bir efsanenin doğuşunu bize haber vermişti. Blackmagic“in zamanla post tarafındaki başarısını prodüksiyona taşıyacağını tahmin etmek pek zor değildi…

 

Bu kameranın arkasından gelen 4k ve Pocket serileri duyurulduğu günden lansmanına kadar büyük dedikodularla gözümüzde büyüdükçe büyüdü. Pocket için şöyle bir cümle kurabiliriz; Tatile giderken cebimize sığan dijital fotoğraf makinalarımız boyutunda bir kamera RAW görüntü çekiyor. Kesinlikle efsanevi bir durum.

Asıl konumuz olan 4K ise 166x113x126mm boyutunda ve 1.7 kg ağırlığında 11 stop dinamik aralığa, 1.7x çarpana sahip, Cinema DNG formatında 4K kayıt yapabilen bir bebek. BMCC 2.5k Super 16 sensör kullanırken, 4k”da Super 35 sensör görmek kesinlikle bizi mutlu ediyor. BMCC 2.5K kamerada kullanılan Rolling Shutter bırakılmış Global Shutte”a geçiş yapılmış. Yani bizim bildiğimiz adıyla jöle efekti 4k”da karşımıza çıkmıyor.

Bu sensörün bize tek dezavantajı 13 olan dinamik aralığı 11″e düşürmesi. Ancak 11 bile yeterince tatmin edici bir dinamik aralık olarak düşünüyorum. Tavsiye dilen ASA seviyesi 400 olarak açıklanmış. Yani en iyi görüntü kalitesini almak istiyorsak 400 ASA üst limitimiz. Bu limitler Arri Alexa”da 640, Canon 5D Mark 3″te 100 civarında. Kayıtçı konusuna gelecek olursak burada SSD sistemi devreye giriyor. Her ne kadar pahalı bir tercih olacak olsa da bu kalitede kayıt yapabilen aletler için başka bir seçenek pek performanslı olmaz diye düşünüyorum. Batarya ömrü yaklaşık 1 saat civarında. Yani yanınızda bir DC destek bulundurmanız şart gibi. Ayrıca yüksek hızda veri aktarımı sağlamak için alet üzerinde Thunderbolt portu bulunduruyor. Bu bilenen en hızlı aktarım portlarından biridir. Real time izleme yapabileceğiniz 5″ dokunmatik bir LCD ekrana sahipsiniz.

Makinanın dezavantajlarında başı çeken konuya gelecek olursak, çarpan konusu EF lensler için geçerli. Eğer cine lensler kullanırsanız çarpan sıkıntısından kurtulabilirsiniz. Tabii ki bu bütçenize sağlam bir yük olacaktır ama inanın bu aletten memnun kalacaksınız. Blackmagic bu kamerayı çıkardığında zaten kimse A sınıfı prodüksiyonlarda harikalar yaratmasını beklemedi.

 

Ancak daha stabil ve planlı yapılan B sınıfı prodüksiyonlarda sinematografi adına hayranlık uyandıracak işler çıkaracağınızı size garanti edebilirim. Yani belgesel, tanıtım filmi ve düşük bütçeli televizyon ve sinema projelerinde bu delikanlı ile saygı duyulacak işlere sahip olabilirsiniz.

Fiyatı konusunda emin olmamakla birlikte yaklaşık olarak 2999$ gibi sadece body”den oluşan bir Türkiye fiyatı var. Pocket serisine gelecek olursak o daha tatlı bir şekilde 999$ civarında bir ücrete sahip. Tabi hatırlatmadan edemeyeceğim bu çocuklar sadece kamerayı almakla bitmiyorlar. çok çeşitli ekipmanlara vb. ürünlere ihtiyaçları var. Ama tekrar hatırlatmak istiyorum; bunu kesinlikle hakediyorlar.

Bu ufaklıkların son olarak tanıtılan bir abileri var. Adı URSA ve o da 4k özelliği ve yanından birçok farklı güzellik ile ağzımızı sulandırıyor. Ancak bu abi hakkında size birkaç ufak detay verip sonlandıracağım. çünkü kendisini ayrı bir yazı ayırmamız gerektiği aşikar. Sensörü Super 35, 12 stop gibi bir dinamik aralığa sahip, Canon EF lens uyumlu. Kardeşleri gibi CinemaDNG Raw ve Apple Prores 422 (HQ) kayıt yapabiliyor. 10″lik bir LCD”ye sahip ve yine kardeşleri gibi bu LCD dokunmatik entegre. 1 adet 12G-SDI – 10-bit 4:2:2 ve 1 adet 3G-SDI – Monitörleme için down-converted sinyal çıkışına sahip.  Ayrıca 1 adet 12G-SDI sinyal girişine de sahip. Kardeşlerinden ayrı olarak 2 adet XLR mikrofon girişine sahip ve sesi kamera üzerinden kontrol edebiliyorsunuz.

Kim ne derse desin sanırım ben Türkiye”deki nadir Blackmagic fanlarından biriyim. Ve hakiyenin nereye gideceğini merakla takip ediyorum. Şu ayrıntıyı hatırlatmakta da yarar olduğunu düşünüyorum. Blackmagic bu kameralarının bazılarının yanında DaVinci Resolve adından bizim bildiğimiz özelliği ile bir Color programı hediye etmekte. Programın değeri 999$ civarından. DaVinci bir önceki update”i ile başlangıç için başarılı sayılabilecek bir editing sekmesi ekledi kendine.

Bence Blackmagic bu konuda bayağı takıntılı ve yine B sınıfı prodüksiyon sınıfında tekelleşme yolunda gidiyor. Bir Alexa olmaya ne kadar uzak olsa da sektörün bu rekabetler ile daha hızlı gelişmesi de biz kullanıcıları mutlu ediyor. Acaba bizi daha ne sürprizler bekliyor. Heyecanla takip ediyoruz.

Yazar: Ercan Sevinç

MacLine Dergisi

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here