Ana sayfa Donanım 3D Studio max spline modelleme teknikleri 2. Bölüm

3D Studio max spline modelleme teknikleri 2. Bölüm

0
2 boyutlu şekillerin düzenlenmesinde (kırmızı sembollerle gösterilen ) Vertex, Segment, Spline olmak üzere 3 alt mod bulunmaktadır.  (Klavye kısa yolu olarak 1 2 3) Bu modlar da yapılan seçim işlemleri için selection paneli kullanılmaktadır. (Resim 1)

 

 

Selection panelinde ilk olarak Named Selection bölümü bulunmaktadır. Bu bölümde bulunan Copy ve Paste seçenekleri sayesinde isimlendirilmiş(Named)  alt seçimler (Sub-object) kopyalanıp diğer iki boyutlu şekillere aktarılabilmektedir. Bu işlemi yapabilmek için ilk olarak Named selection bölümünden seçimlere isim vermek gerekir.(Resim 2-3)
 
 
Selection panelinde Named selection bölümünün altında Bezier  ve Bezier-Corner   handle  kontrolü için Lock handle , Alike ve All olmak üzere üç seçenek bulunmaktadır. Lock handle seçeneği işaretlenmediğinde Bezier ve Bezier-Corner   handle”leri bağımsız kontrol edilebilmektedir.
 

 

 

Lock handle -Alike  seçeneği işaretlendiğinde herhangi bir spline da bulunan tüm  Bezier  handle”leri birlikte hareket ederlerken  Bezier-Corner handle “lerinden sadece tek taraf etki           Lock handle –All seçeneği işaretlendiğinde ise herhangi bir spline de bulunan tüm Bezier ve Bezier-Corner  handle “leri etkilenecektir.(Resim 4) Bu seçenekler sayesinde karmaşık spline şekiller düzenlenirken aynı anda tüm Handle “ler beraber kontrol edilebilmektedir.
 
Area selection kısmında ise bir sonraki sayıda  bahsedeceğimiz  Geometry  panelinde bulunan  Cross section ve Connect copy seçenekleri ile oluşturulan spline kafeslerinin vertex”lerinin birlikte hareket ettirilmesi için alansal bir seçimin kullanılmasını sağlar. Bu alan içinde kalan tüm vertexler birlikte seçilip kontrol edilebilirler.(Resim 5) Bu seçim şekli Cross section ve Connect copy dışında da kullanılabilir.

 Area selection seçeneğinin altında ise segmentlerin sonundaki vertex”lerin seçilmesini sağlayan Segment End seçeneği bulunmaktadır. Segmentlerin uçlarındaki vertex”leri seçmek için kullanılır.(Resim 6)
 


 

 

 

Select By kısmında ise Segment ve Spline olmak üzere iki seçenek bulunmaktadır. Eğer segment modunda bir seçim yapılmış ve daha sonra vertex moduna geçilmiş ise bu segmentin üzerinde bulunan tüm vertexler bu segment referans alınarak seçili hale gelecektir. Aynı şekilde Spline modunda yapılan bir seçimin ardından Segment moduna geçildiğinde bu spline içindeki Segmentlerin seçimi için Spline modu kullanılabilir. Bu durum Spline seçimin ardından Vertex “ler için de yapılabilir.(Resim7)
 

 

 

Son kısımda bulunan Display bölümünde ise vertex numaraları , çizimin tamamı veya sadece seçili vertex”ler için aktif hale getirilir. Bunun için Show vertex numbers  ve Selected only seçenekleri kullanılır.(Resim 8) Bu bölümün ardından Soft selection paneli ile konumuza devam edelim.
 

 

 

SOFT SELECTION
Bu bölümde amaç , seçili olan alt parçaların (Sub-object) Move, Rotate, Scale veya herhangi bir modifier uygulanmadan önce (noise vs..) bahsedilen bu işlemlerin  seçili kısımla birlikte yakınlık derecesine göre diğer alt parçalarında etkilenme oranının belirlenmesidir. Bu panel Use soft selection işaretlendiğinde devreye girmektedir. Organik formlar yaratırken kullanılabilir.
Panel birkaç fonksiyondan oluşmaktadır. Bunlar sırası ile Edge distance, Fallof , Pinch, Bubble ve görsel bilgi amaçlı bir grafik”ten oluşur. Edge distance  ve Fallof ile etki alanı tanımlanabilir. Bu etki alanı belirlenirken sıcak renkler(Kırmızı,turuncu,sarı) en çok etkilenecek kısımları, soğuk renkler(Yeşil,açık mavi,lacivert) ise en az etkilenecek kısımları  göstermektedir.(Resim 9)
 

 

 

Fallof ,Pinch, Bubble seçenekleri ile etki alanının şekli belirlenir. (Resim 10) Ayrıca yapılan tüm değişiklikler Soft selection panelindeki grafikte görülmektedir. Sıradaki kısımda ise alt parçalara ID numaralarının verildiği SurfaceProperties kısmını açıklayarak konumuza devam edelim.
 
SURFACE PROPERTIES
Bu bölümde amaç seçili olan alt parçaların(segment-spline) ID numaraları ile tanımlanmasını ve gerektiğinde tekrar seçilmeleri için verilen bu ID numaralarının kullanılmasını sağlamaktır. Bu sayede numara verilmiş alt parçalar tekrar kullanılmak istendiklerinde Select ID kısmı ile seçilmiş olurlar(Resim 11).

 

 

Ayrıca bu bölüm  ID verilen herbir segment veya spline için farklı material  oluşturulmasına da imkan verir. Bu sayede tek bir modelin farklı alt parçaları farklı malzemeler ile kaplanabilmektedir.(Resim 12) Bunun için Multi/Sub-Object Material(Resim 13) kullanılır.
 

 

 

Extrude  ve Lathe(Resim 14-15) modifierlarını konuyu anlatmak için yardımcı olarak kullanacağız.
Bu iki modifier sadece 2 boyutlu şekillere uygulanmaktadır. Extrude Modifier”ı ile 2 boyutlu şekillerden 3 boyutlu modeller  elde etmekte kullanılırken Lathe modifier”ı ise bir merkezi eksen  etrafında döndürülmüş yapıdaki nesneler için kullanılır.(Tabak,vazo,kadeh,….vs)
 

 

 

 

Bu panelde Set-ID  ve Select-ID fonksiyonları bulunmaktadır. ID atama işlemi seçili segmentler yada spline”ler üzerinde Set ID  kısmı kullanılarak tanımlanmaktadır. Select-ID fonksiyonu ile ID numaralarına göre segmentler veya spline “ler tekrar seçili hale gelir. Bizim örneğimizde segmentler  1-5 arası numaralarla tanımlandı.(Resim 16-17)
 
Not: Verilen iki örnekte de  Extrude ve Lathe modifierları için Use Shape ID”s seçeneği işaretli olmalıdır.

Bu dersimizi burada bitiriyoruz. Gelecek sayıda Geometry panelinin özelliklerini sizlere anlatmaya çalışacağım. Umarım faydalı bir ders olmuştur. Editable spline modelleme konusuna bir sonraki dersimizde devam edeceğiz.

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here