Ana sayfa Yazılım 3D Studio Max ile Loft Modelleme Özellikleri

3D Studio Max ile Loft Modelleme Özellikleri

0
Bu sayıdaki dersimizde 3d Studio Max programında iki boyutlu şekiller kullanılarak yapılan Loft modelleme konusunu sizlere anlatmaya çalışacağım.
Loft modelleme tekniği ,ara kesitler ve bu kesitlerin takip ettikleri hatlar arasında yüzey oluşturan  güçlü bir modelleme yöntemidir. Loft  modelleme komutu Geometry panelinde bulununan Compound Objects içerisinde yer almaktadır.
 


3D STUDIO MAX LOFT MODELLEME
 

 


-Resim 1-
   Loft fonksiyonu aktif hale getirildiğinde ;
Creation Method, Path Parameters, Surface Parameters, Skin Parameters olmak üzere alt panellerden oluşmaktadır. Bu panellerden ilki olan Creation Method (Oluşturma yöntemi)ile konumuza başlayalım. (Resim1)
 

 

 

İlk olarak elimizde iki boyutlu bir profil(shape) ve bu profilin izleyeceği bir yol (path) çizerek bu paneli açtığımızda karşımıza Get Path , Get Shape ve alt seçenek olarak da Move , Copy ve Instance seçenekleri bulunmaktadır. (Resim2)  
-Resim 2-
Oluşturacağımız Loft yüzey için, seçili olan profil ise Get Path butonuna basarak path”i işaretlediğimizde elimizdeki profilin path boyunca yüzey haline dönüştürülmesini sağlarız. Eğer seçili olan Path ise o zaman Get Shape butonuna basarak shape”in yola hizalanıp Loft yüzeyin oluşmasını sağlarız. Bu iki seçenek dışında altta bulunan Move seçeneği ile orijinal şeklin kendisinin kullanılması sağlanmış olup  Copy seçe neği aktif ise o zaman orijinal şeklin bir kopyası Loft yüzey için kullanılacaktır.
 

-Resim 3-
  Instance seçeneği aktif hale getirildiğinde ise orijinal şekle bağlı bir kopya Loft yüzey içerisinde kullanılacaktır. Bu sayede yüzey oluştuktan sonra da profiller yada path üzerinde yapılan değişiklikler Loft yüzeye etki edecektir. (Resim3)
 

 

Loft modellemenin güçlü yönlerinden biri de path boyunca farklı profiller tanım lanarak şekiller arasında geçiş yapıla bilmesidir. (Resim4)

Path Parameters kısmında bulunan seçenekler bu amaçla kullanılmaktadır. Path seçeneği ile yolun uzunluğunun dikkate alınarak değer verilmek istendiğinde Distance yöntemi , yolun yüzde cinsinden tanımlanarak değer

 
-Resim 4-
verilmek istendiğinde Percentage yöntemi ve Path adım sayısı dikkate alınarak değer verilmek istendiğinde ise Path steps seçeneği kullanılır. Aynı zamanda belirli değerlerin katları ile path içerisinde kesit konumlarına değer verilmek istenirse o zaman da Snap seçeneği aktif hale getirilir ve buradan ayarlanan değerin katları sabit olarak kullanılır.
 

-Resim 5-
  örneğin snap 10 olarak ayarlandığında Distance yöntemi ile 100 cm uzunluğunda bir path 10 farklı kesit ile tanımlanabilir. Path boyunca tanımlanan farklı kesitler arasında hareket etmek istendiğinde ise aynı panelde bulunan Pick Shape , Next Shape ve Previous Shape seçenekleri kullanılır. (Resim5)

 

Not : Oluşturulan loft yüzeylerde oluşturma yöntemi olarak instance seçili ise profillerde yapılan değişiklikler direkt olarak Loft yüzeye de uygulanacaktır. Bu sayede sürekli olarak modelde değişiklik yapılabilmektedir. Aynı zamanda elimizde path seçili iken Get shape butonuna basıp kesiti gösterdiğimizde profil bazen ters olarak yola oturmaktadır. Bunun için ctrl tuşuna basılı tutarak profil işaretlendiğinde profil yön değiştirecektir.
 
Yukarıda anlattığımız özelliklerle oluşturulan Loft yüzeyler için Surface Parameters kısmı kullanılarak Smoothing, Mapping, Materials ve Output ayarları yapılır. Smoothing kısmında bulunan Smooth Lenght ve Smooth Widht seçenekleri ile Loft yüzeyin pürüzsüz görünmesi sağlanmış olur. Bu seçenekler kapa tıldığında Loft yüzey Facets modundaki gibi  görü necektir. (Resim6)  
-Resim 6-

 


-Resim 7-
 
  Mapping kısmında ise Loft Yüzeye malzeme atandığında bu malzemenin Loft yüzeye nasıl uygulanacağı ayarlanmaktadır. Burada bulunan Apply Mapping Loft map koordinatlarını devreye sokar. Ayrıca Loft yüzeyi Real World Map size seçeneği ile atanan malzemenin boyutları birim olarak verilebilmektedir. Aynı zamanda Loft yüzeylerin malzeme tekrarları Length Repeat ve Width Repeat seçenekleri ile kontol edilir. (Resim7)
Normalize seçeneği ise path uzunluğu ve shape genişliğinin kaplama yapılırken nasıl ayarlanacağının belirlenmesinde faydalıdır. Standart olarak açık konumadadır.
Not: Real  World Map Size seçeneği işaret lendiğinde hazırlanan malzeme koordinat ayarları içerisinden de Use Real World Scale seçeneği işaretli olmalıdır.
 
 
-Resim 7A-
Materials kısmında ise Generate Materials IDs ve Use Shape IDs seçenekleri ile Loft yüzeyi oluşturan spline yada segmentlerin farklı ID ler ile tek obje içerisine farklı malzeme tanımlanmasına imkan verir. (Resim7A)

 


-Resim 7B-
 
  Output kısmı ile de oluşan Loft yüzeyin mesh tabanlı mı? Yoksa Patch tabanlı mı? Olacağı belirlenir. (Resim7B)

-Resim 8-
 
  Oluşturulan Loft yüzeyler Sub-object modunda bulunan Shape ve Path seçenekleri sayesinde sonradan kontrol edilebilmektedir. (Resim8)

-Resim 9-
 
  Bu seçeneklerden Shape aktif hale getirildiğinde Shape Commands paneli açılmaktadır. (Resim9)

-Resim 10-
  Bu panelde kesitlerin seviyelerini değiştirmek için Path Level kısmı kullanılır. Farklı kesitlerin başlangıç noktalarını ve loft içindeki düzenini kontrol ve kıyaslama için ise Compare seçeneği kullanılır. (Resim10)

 

Aynı zamanda kesitlerde yapılan değişiklikler Reset fonksiyonu ile iptal edilebilir. Kesitleri silmek için ise Dellete fonksiyonu kullanılır. Align kısmında ise kesitlerin Center ,Left, Top,Default, Right, Bottom seçenekleri ile hizalanması sağlanır. İşaretlenen Shape”in bir kopyası istenirse ise Put fonkisyonu kullanılabilir. Put fonksiyonu Path seçeneğinde de bulunmaktadır.
 
Loft yüzeylerinin geometrik ayarlarının yapıldığı Skin Parameters kısmı ile konumuza devam edelim. Bu bölümde bulunan Cap Start ve Cap End seçenekleri ile oluşan Loft yüzeylerinin başlangıç ve son kısımlarının açık yada kapalı olması belirlenebilir. Oluşan Loft yüzeylerde sonradan yapılabilecek modifier uygulamaları için ise kapatılma şekli önem taşımaktadır. Bunun için Morph ve Grid olmak üzere iki kapatılma tanımı ortaya çıkar. (Resim11)  
-Resim 11-
 

-Resim 12-
  Options bölümünde bulunan Shape steps seçeneği sayesinde Loft yüzeyi oluşturan kesit şeklinin segment sayısı belirlenir. Aynı yerde bulunan Path steps sayesinde ise Loft yüzeyin doğrultusu yönünde segment yoğunluğu ayarlanabilmektedir. Kısaca bu iki seçenek Loft yüzeyin çevrel ve doğrusal segment yoğunluğunu ayarlamak için kullanılır. (Resim12)

 

Not: F3- F4 tuşları ile kenarları görüntüleyip segment yoğunluklarını takip edebilirsiniz. 
Options bölümünde bulunan Optimize Shapes (Resim13), Optimize Path (Resim14), Adaptive Path Steps (Resim15), Contour-Banking (Resim16), Constant Cross Section (Resim17), Linear Interpolation (Resim18), Flip Normals (Resim19), Quad Sides (Resim20), Transform Degrade (Resim21),  ayrıca Display bölümünde bulunan Skin (Resim22) ve Skin in Shaded (Resim23) fonksiyonlarının çalışmalarını gösteren resimleri görebilirsiniz.
 

-Resim 13-

-Resim 14-

-Resim 15-

-Resim 16-

-Resim 17-

-Resim 18-
 

-Resim 19-
 

-Resim 20-
 

-Resim 21-
         

          -Resim 22-
 

-Resim 23-

 

 

Aynı zamanda Loft yüzeylerde bazı geometrik form değişiklikleri yapılabilmektedir. örneğin doğrultu boyunca bir kesitin farklı boyutlarda olması vb… Bu tür değişiklikler için ise Deformations Paneli kullanılmaktadır. (Resim24)  
-Resim 24-
 

-Resim 25-
  Bu panelde temel olarak Scale ,Twist, Teeter, Bevel, Fit olmak üzere 5 farklı deformasyon seçeneği bulunmaktadır.Bu deformasyonların ayarlarının yapıldığı grafik pencereleri bulunmaktadır. Bu sayede Ortaya çıkan deformasyonlar x,y eksenlerine farklı şekilde uygulanabilmektedir. Aynı zamanda bu deformasyon pencerelerinde yeni noktalar ekleyerek Loft yüzeyin farklı kısımlarının belirlenmesi sağlanır. İstenirse bu noktalar taşınabilir ve silinebilir.
Bu seçeneklerden Scale seçeneği sayesinde path boyunca x,y eksenlerine  farklı değerler vererek ölçek değişimleri sağlanır. (Resim25)

 

Twist seçeneği sayesinde ise Loft yüzeyin doğrultusu boyunca dönerek bükülmesi sağlanır. (Resim26)
Teeter seçeneği sayesinde ise profilin yol boyunca x,y eksenleri doğrultusunda dönmesi sağlanır. (Resim27)
Bevel seçeneği sayesinde ise Loft yüzeylerin başlangıç ve son noktarında ortaya çıkan keskin kenarların giderilmesi sağlanır.Böylece başlangıç ve son kısımlarda pah verilmiş kenarlar ortaya çıkar. (Resim28)
 

-Resim 26-
 
 
-Resim 27-
 

-Resim 28-

 

Fit seçeneği ise Loft modellemenin en güçlü olduğu kısımlardan biridir. Bu seçenek sayesinde tasarlanan objenin üst yan arka ön görünüşleri çizilerek bir yol boyunca bu görünüşlerin Loft”a şekil vermesi sağlanır.  Bu sayede 3 görünüşü çizilmiş bir objenin modellenmesi sağlanmış olur. Bu fonksiyonda kullanılacak çizimlerin programın Top, Back, Left, Right, Front görüş pencerelerinde çizilmesinde fayda vardır.

Tüm görünüşler aynı pencerede çizilirse bazı yüzey sorunları ortaya çıkmaktadır. Aynı zamanda bu deformasyon karmaşık, çok parçalı yapılar için uygun değildir.
Son olarak www.desartakademi.com adresine girip farklı konularda hazırlamış olduğumuz video dersleri izleyebilirsiniz.

Umarım faydalı bir ders olmuştur. gelecek sayıda görüşmek üzere….

 

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here