Güvenilir ve sağlam bir teknoloji denilince ilk akla gelenlerden biri olan Apple, başarılarına ve global kimliğine kavuşmadan önce birçok yoldan geçmiştir. Geçmişten günümüze gerek kalite gerekse sağlamlık açısından kendini bir hayli geliştiren Apple, zamanla global bir marka haline dönüşmüştür. Sahip olunan kişinin kendini ayrıcalıklı hissetmesini sağlayan Apple, kuruluşundan bugünlere kadar inanılmaz değişimler geçirmiştir. Bu değişimleri sizler için derledik. İşte Apple markasının dünden bugüne geçirmiş olduğu muhteşem gelişimleri…
Apple’ın Doğuşu
İlk bilgisayar olan Altair’in 1974’te Amerika’da tasarlanmasıyla teknoloji devriminin ilk adımları atılmış oldu. Bu ilk bilgisayarın ortaya çıkmasıyla önce Amerika’da, daha sonra da tüm dünyada bilgisayarlara olan ilgi büyük ölçüde arttı. Bu durumu fırsat bilen girişimciler, mühendisler ve yazılım teknolojisi uzmanları bu alanda yeni bir şeyler geliştirmek için yarışmaya başladılar. İşte tam bu zamanlarda 1976 yılında Steve Jobs ve Steve Wozniak isimli iki genç, Jobs’un garajında ilk Apple marka bilgisayarı ilkel de olsa tamamladılar. Bu bilgisayar, Apple’nin doğuşunun ilk adımı olacaktı. Bir garajda başlayan bu teknoloji devinin ileride bir dünya markası olacağı herkes tarafından zaman içinde öğrenilecekti.
İlk Apple: Apple I
Apple markasının dünden bugüne muhteşem gelişimi, 1976 yılında yaptıkları bu ilk bilgisayar olan Apple I ile başlar. Mühendislik işlerini Wozniak üstlenmişken, iş geliştirme kısmını da Jobs devralmıştı. Çıkardıkları Apple I, daha çok bir deneme sürümü niteliği taşıyordu ve birçok eksiği bulunuyordu. Bu ikiliye daha sonra Ronald Wayne de katıldı. İlk üretilen bilgisayardan yaklaşık olarak 200 adet satıldı. 1977 yılında Jobs ve ortakları Apple II isimli bir bilgisayar daha çıkardılar. Nispeten de olsa ilkine göre daha iyi performansa sahipti Apple II. 1980 yılında ise Apple III’ü piyasaya sürdüler. O yıllarda bilgisayar piyasası IBM şirketinin kontrolündeydi. Bu nedenle Apple firması, kendini artık göstermek zorundaydı.
Apple Logosu Değişimi
Apple I piyasaya sürüldüğünde şirketin ilk logosu Ronald Wayne tarafından geliştirildi. Ünlü fizikçi Isaac Newton ağacın altında olarak tasvir edilmiş bir logo. Ancak logonun biraz çağ dışı ve karmaşık kalması nedeniyle 1977 yılında renkli logosuyla tekrar tasarlandı. İlk logoya göre daha renkli ve zarif olan bu yeni logo, 1998 yılına kadar kullanıldı. Aynı zamanda bu logonun rengârenk olması, Apple’nin ilk kez renkli grafik görüntülemeye sahip olmasını simgeliyordu. Isırık izi ise elma simgesinin kirazla karıştırılmasını engellemek içindi. Daha sonraki yıllarda piyasaya sürülen her ürün, dev bir çağın başlangıcını gösteriyordu. Bu ürünlerle beraber yeni logolar da Apple’nin karakteristik duruşunu iyice sağlamlaştırıyordu. Özellikle 2007 yılında çıkan iPhone ile akıllı telefon çağı başlamış ve Apple’nin ikonik logosu tüm dünyada akıllara kazımıştı.
Tanışabilir Medya Oynatıcılar: iPodlar
iPodlar, Apple tarafından geliştirilen ve 2001 yılında piyasaya sürülen taşınabilir bir medya oynatıcı aracıdır. Genellikle mobil cihaz ürünü olarak görülmektedir. Hem Mac hem de Microsoft Windows sistemleri için kullanılabilen, bilgisayardan iPod’a müzikleri aktarmak için kullanılır. İlk sürümleri sadece müzik oynatmak üzere kullanılırken daha sonraki sürümlerinde video, klip, müzik videoları video oynatma özelliği gibi birçok özellik te eklenmiştir. Hatta çıkan son modellerde oyun oynama, video konferans, uzaktan kumanda olarak kullanma gibi çok amaçlı kullanım seçeneği de gelmiştir. Diğer Apple ürünlerinde olduğu gibi iPod’lar da zaman içinde teknik bakımdan büyük bir ilerleme kaydetmiştir.
2007’de iPhone’lara “Merhaba” Dedik
Piyasaya ilk kez 2007 yılında Steve Jobs tarafından sürülen iPhone, dönemine göre bir devrim olarak görüldü. Aslında bakıldığı zaman çok da yüksek bir performans sergilemeyen iPhone, diğer özellikleri bakımından piyasada çok ses getirmişti. İlk kez kapasitif bir dokunmatik ekrana sahip olan ve zamanına göre büyük sayılabilecek 3.5 inç’lik ekran boyutuyla göz doldurmaya yetmişti. Sadece bir adet fiziksel tuş barındırıyordu. Teknik özellikleri bakımından şaşalı bir cihaz olmasa bile kullanıcılar tarafından çok beğenilmişti. Çünkü o zamana kadar hiçbir akıllı telefonun sunmadığı bir müzik ziyafeti sunmayı teklif ediyordu. 6.1 milyon satışıyla piyasada dikkatleri üzerine çeken iPhone, sonraki torunları için adeta yeni bir yol haritası çizdi.
Apple Kimliğini 1986’da Buldu
1986 yılında Steve Jobs gerçek anlamda ilk kez bir Apple marka bilgisayar olan Macintosh’u piyasaya sürdü. Genel olarak 7,5 kilo ağırlığında, bir faresi bulunan, bir kelimelik işlemci programı ve bir grafik paketi bulunuyordu. Yaklaşık 2500 dolardan satışa sunulan Macintosh, bu elindeki bilgisayarla dönemin bilgisayar piyasasını elinde bulunduran IBM’in karşısına rakip olarak çıkmıştı. Apple markasının dünden bugüne muhteşem gelişimleri Macintosh ile başladı. Çıktığın tarihten itibaren 70.000 adet satan ilk bilgisayar, daha sonra yerini Macintosh II, Macintosh Classic, Powerbook gibi daha üst serilere bıraktı. Son olarak da günümüze MacBook, MacBook Air, MacBook Pro, iMac, iMac Pro, Mac Pro gibi çok yüksek performans sergileyen bilgisayarlara evrildi.
iTunes Hayatımıza Girdi
2001 yılında müzik çalar piyasasına iPod ile giren Apple, yenilikçi teknolojisiyle büyük bir değer kazandı. Bununla beraber iTunes yazılımı özellikle Apple ürün kullanıcıları için vazgeçilmez bir nimet olarak görülür. Mac ve Windows sistemiyle uyumlu ve kolayca kullanabilir. iTunes sayesinde müzik dinleyebilir, video izleyebilir hatta oyun oynayabilirsiniz. iTunes ile çok yüksek bir çıkış yakalayan Apple, yerini internet dünyasında da sağlamlaştırdı. Kısa sürede 10 milyon şarkı satışı gerçekleştiren bu platform, Apple ile çok büyük bir kâr getirmişti. Bunu takiben özellikle 2007’de iPhone’nun piyasaya sürülmesiyle App Store’da da sadece bir haftada 10 milyon indirme gerçekleştirildi.
Apple Şirketinin Başarısı
Şüphesiz ki Apple markasının tercih edilmesinin onlarca sebebi var. Bunların içinde öne çıkan en önemli sebeplerden birkaçı uyumluluk, çok yönlülük ve müşteri memnuniyetidir. Diğer markalardan farklı olarak düşünülen ve “Herkese göre uygun bir ürün!” sloganıyla kitleler arasında çok seçkin bir yer edinen Apple, kaliteli ve teknolojik cihazların yanında müşterilerden aldığı geri dönüşlerle sürekli kendini yenilemektedir. Son olarak da Apple’nin reklam başarılarına da değinmek gerekir. Şöyle ki; güçlü ve teknolojik bir ürüne sahip olmak bile bir reklam algısı yaratırken, yine bu kimliği güçlü reklamlarla desteklemek, etkiyi daha da arttırmaktadır.
Steve Jobs’un Ölümü
2011 yılında Steve Jobs şirketin yönetim kurulu başkanlığından ayrılacağını açıkladı. Onun yerine bu görevi Tim Cook devraldı. Daha önceki yıllarda Jobs, pankreas kanserine yakalanmıştı. Ancak bu tip kanserde herhangi bir kemoterapi tedavisi uygulanmaya gerek duyulmamıştı. Bu izin süresinde başkanlığı yine Tim Cook’a bırakmıştı. 2011 yılında temelli olarak görevinden ayrıldığında tekrar sağlık sorunlarını gerekçe olarak gösterdi. 5 Ekim 2011 yılında ailesi tarafından yayınlanan “Steve Jobs, ailesinin yanında huzur içinde vefat etti.” mesajıyla hayata gözlerini yumdu. Sevenleri büyük bir üzüntü yaşadı ancak Steve geride dünyaya büyük bir teknolojik miras bıraktı.
Apple’ın Değeri
Bir evin garajında başlayan bu şirket, yıllar sonra dünyanın en değerli şirketine dönüşmüştü. Sürekli yenilenen ve güçlenen sistemiyle teknoloji pazarını ele geçiren Apple, yıllar içinde elbette ki her şirket gibi kapanma tehlikesi yaşadı. Ancak doğru ve stratejik adımlarla dünyanın en çok kâr getiren şirketlerden birine dönüştü. 1996 yılında 816 milyon dolar zarar etmiş ancak 2010 yılında 14 milyar dolar kâr etmiştir. Özellikle iPhone ve iTunes’un getirdiği bu büyük kâr sonucunda şirket piyasa değeri hızlı bir yükseliş göstermiştir. Piyasa değeri ilk kez 2 Ağustos 2018’de 1 trilyon doları bulan Apple, 19 Ağustos 2020’de de 2 trilyon dolarlık piyasa değerine ulaşmıştı. 16 ay sonra da 3 Trilyon dolara ulaşarak dünyada bu değere ulaşan ilk şirket oldu.
Yorum Yap